Konflikthantering behövs i lärarutbildningen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
och studenter vid Linköpings universitet.Det diskuteras i dagsläget om konflikter i dagens skola och hur de ska hanteras. Lärarförbundets studerandekommitté anser att lärarstudenter måste utbildas i konflikthantering. Lärare med goda kunskaper inom konflikthantering bidrar till att ge eleverna en tryggare miljö och ger eleverna redskap för att själva hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.
I mars 2005 beslutade riksdagen att det ska införas konflikthantering i lärarprogrammet på varje lärosäte i Sverige. Trots beslutet har få av Sveriges lärosäten infört kurser i konflikthantering. Därför bildade Lärarförbundets studerandekommitté ett utskott som har arbetat aktivt i Sverige för att påverka lärosätena att införa konflikthantering som ett obligatoriskt moment i utbildningen.
Som en del av detta genomfördes en enkätundersökning som visar att i stort sett alla tillfrågade lärarstudenter saknar och efterlyser konflikthantering i utbildningen. Med detta som utgångspunkt har Lärarförbundets studerandekomitté försökt påverka programkanslierna på Sveriges lärosäten så att riksdagsbeslutet om konflikthantering ska bli verkligt. Även rapporten "Lärarstudenters åsikter om lärarutbildningen", som Lärarförbundet gjort tillsammans med Lärarnas Riksförbund, styrker Lärarförbundets studerandekommittés enkätundersökning. Den visar att enbart tolv procent av de tillfrågade lärarstudenterna är tillfredsställda med kunskapen de fått i konflikthantering. Det tror vi kan bidra till att många lärarstudenter undviker konfliktsituationer när de kommer ut i skolorna.
Lärarförbundets studerandekommittés mål är att kurser inom konflikthantering måste hålla hög kvalitet och passa inom lämpligt verksamhetsområde. En grundläggande kunskap om konflikthantering är ett bra verktyg för att främst förebygga och förhindra konflikter, men också för att lindra konsekvenserna av eventuella konflikter.
Lärarförbundets studerandekommittés arbete har gett resultat. På några lärosäten förs en dialog mellan programansvariga och lokala företrädare för Lärarförbundets studerandekommitté, för att se över utbildningen i konflikthantering. Nu kräver vi att politiker och ansvariga för lärarutbildningen gör verklighet av det riksdagsbeslut som fattades 2005. Vi uppmanar samtliga lärosäten i Sverige att se över studenternas önskemål vad gäller konflikthantering i lärarutbildningen.
DEBATT