Konkurrenskraften beroende av ett modernt transportsystem

Debatten om länets och landets infrastruktur går vidare. I dag skriver två miljöpartister från länet om sin vision om ett effektivt järnvägssystem och ett antal socialdemokratiska politiker om vikten av ett modernt transportsystem i regionen.

Tjustbanan är uppe för diskussion.Arkivbild: Lisa Olaison

Tjustbanan är uppe för diskussion.Arkivbild: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2010-05-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Infrastrukturminister Åsa Torstenssons (C) besked när hon i dagarna besökte Åtvidaberg är mycket olyckligt. Vi fick där tydliga besked om att Ostlänken, Tjust- och Stångådalsbanan saknas i regeringen planerade infrastrukturprojekt fram till år 2021 och att regeringen har prioriterat bort de 250 miljoner som tidigare var avsatta till Tjusbanan. Dessa beslut riskerar att förlama den här delen av landet i decennier framåt. Ytterliggare mandatperioder med en borgerlig regering är därför förödande för arbetsmarknaden och utvecklingen av respektive län och kommuner.Vår framtida konkurrenskraft i den här delen av landet är beroende av att vi får ett modernt och snabbt transportsystem. För att bättre klara anpassningen till ett hårdnande globalt och nationellt konkurrenstryck måste vi krympa avstånden och skapa större och mer slagkraftiga arbetsmarknadsregioner. Det är synnerligen viktigt inte minst för Västerviks kommun. Det är en av mycket få kommuner i landet där kommungränsen är densamma som arbetsmarknadsregionens gräns. Vi behöver bygga ihop våra respektive län och kommuner om vi ska kunna minska arbetslösheten och öka sysselsättningen. Det måste vara möjligt att dagpendla mellan till exempel Linköping och Västervik. Därför är en strategisk satsning på järnvägen avgörande. Nyligen presenterade vi socialdemokrater tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet i riksdagen våra förslag till investeringar i infrastruktur fram till år 2021. I förhållande till regeringen ökar vi framförallt investeringarna på järnväg. Om vi får väljarnas förtroende genomför vi byggnation av höghastighetsbana mellan Linköping och Stockholm. Vi pekar också ut Tjust- och Stångådalsbanan som prioriterade projekt när upprustning av lågtrafikerade banor ska genomföras. Detta innebär att vi lägger grunden för en gemensam arbetsmarknadsregion mellan Linköping, Västervik och norra Kalmar län. I motionen framgår det också att man bygger snabbjärnväg från Borås via Landvetter till Göteborg. Vår tolkning är att det är första steget på Götalandsbanan. Alltså att i ett senare skede bygga vidare från Borås till Linköping. Det betyder, om Tjustbanan renoveras, att det kan det ta 2 timmar och en kvart från Västervik till Göteborg. Till Stockholm skulle det ta cirka två timmar från Västervik. Visst ett det spännande framtidsperspektiv!Som ett led i den rödgröna överenskommelsen har vi som företrädare för våra respektive län och kommuner bestämt oss för att prioritera arbetet med att snarast rusta upp Tjust- och Stångådalsbanan. Detta underlättas av det rödgröna ostlänksbeskedet. Vi ser höghastighetsanslutningen från Linköping till Stockholm som ytterliggare ett argument att förstärka tågtrafiken mellan våra län och kommuner. För båda våra län är det nu angeläget att skapa anslutningar till höghastighetståget. Eftersom höghastighetsutredningen tydligt pekar på en västlig dragning är den enda naturliga anslutningen från större delarna av Kalmar län just Östergötland och Linköping. Vi socialdemokrater intensifierar därför vårt samarbete med att skapa förutsättningar för bra och effektiva förbindelser mellan våra län. Vi kommer i gemensamma överläggningar utröna hur vi nu går vidare i detta viktiga arbete. Som ett första steg kommer vi att titta på följande punkter som vi väljer att beskriva som ett antal frågeställningar:1. Kan vi samla hela Östergötland och Kalmar län kring en samsyn hur vi strategiskt kopplar samman våra trafiksystem? 2. Vilka positiva erfarenheter kan vi överföra från arbetet med att få gehör för Ostlänken till nya strategiska projekt som binder samman våra län? 3. Kan vi gemensamt hitta nya finansieringslösningar som till exempel gör det möjligt att tidigarelägga projekt? 4. Kan vi använda diskussionen om regionförstoring som en hävstång för att nå fram i angelägna infrastrukturprojekt? 5. Kan vi skapa en gemensam strategisk lobbyorganisation för att gehör för våra järnvägssatsningar? Vi socialdemokrater i Östergötland och Kalmar län är nu överens om vikten av att samverka kring dessa mycket angelägna frågor. Vi är också fast övertygade om att samarbeta och prioritera arbetet med att möjliggöra infrastruktursatsningar mellan våra län.
Debatt
Ulf Nilsson (S) är vice ordförande i Regionförbundet i Kalmar län, Lars "Laban" Bengtsson (S) är vice ordförande Östsam, Tomas Kronståhl (S) är kommunstyrelsens andre vice ordförande i Västervik och Lena Micko (S) är kommunstyrelsens ordförande i Linköping.
Läs mer om