Krångel och otydlighet hindrar utvecklingen
Ändra reglerna. Företagarnas regionchef Johnny Rönnfjord i Oskarshamn argumenterar för att reglerna för avdrag för hushållsnära tjänster bör förändras.Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vissa tillfrågade företag i branschen kunde tänka sig att lösa problemet genom att fakturera allt som häckklippning om kunden ville ha det på det viset.
Här står man alltså inför ett gränsdragningsproblem som skapar osäkerhet, men som även kan ge upphov till fusk. Maud Olofsson intervjuades om saken och förklarade att hon inte var förvånad, det är ju så nytt, men att ansvaret vilar på både utförare och beställare att det hela går rätt till.
Att regeringen genomfört skattelättnader för hushållsnära tjänster applåderar vi på Företagarna. Cirka 1000 nya företag har etablerats i branschen för hushållsnära tjänster och många är de familjer som sett möjligheten att få hjälp.Att få råd till att på ett juste sätt kunna betala någon som städar, sköter trädgården eller putsar fönster, så att man istället kan ägna sig åt sådant man annars inte hinner med.
Vi har länge dragits med en outvecklad servicesektor, så det här har varit efterlängtat.
Men otydligheten då? Ett av målen med reformen har ju varit att omvandla svarta arbeten till vita. Nu ser vi att gränsdragningen i sig skapar problem och säkert också kostnader i den efterkommande kontrollapparaten.
Varför inte ta ett större grepp? Låt alla hushållsnära tjänster omfattas av skattereduktionen. Erfarenheterna från det så kallade ROT-avdraget för byggarbeten i hemmet har ju visat på positiva effekter både på sysselsättning och för omvandlingen av svart arbete till vitt.
Gör-det-själv-boomen eller Timell-effekten har ju skapat en hushållsnära sektor där lekmän utför arbetet med varierande resultat. Låt istället flera få råd med att till ett hyggligt pris anlita professionella hantverkare!
I vår rapport "Professionalisera hushållsarbetet" pläderar vi för hushållsnära tjänster i ett vidare begrepp och föreslår samtidigt ett virtuellt kupongsystem som inte kräver att köparen levererar ett stort lass kvitton till skattemyndigheten varje år. Hushållen kan skaffa ett särskilt kort där insatta pengar räknas upp med den aktuella nedsättningen av arbetskostnaderna. Alla tjänsteinköp betalas sedan med kortet.
Regeringen är på rätt väg med de hushållsnära tjänsterna och med en enklare hantering och generösare gränsdragning, så blir vi vinnare allihop.
Vi får råd att anlita proffs i hem och trädgård och får mera tid för det vi vill prioritera i livet.
En del väljer kanske att förverkliga sina företagardrömmar, svarta jobb blir vita och pengar rullar in till statskassan.
DEBATT
Johnny Rönnfjord, Oskarshamn, är regionchef för organisationen Företagarna.