Kritik mot dyrare trafikförsäkring

Västervik2007-06-30 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förslaget att införa en skatt på trafikförsäkringspremier har väckt frågor och fått kritik från väldigt många håll. Vi ska ge några exempel på detta.
Att överföra kostnaderna för trafikolyckor till trafikförsäkringen innebär ett avsteg från det generella socialförsäkringssystem vi har i Sverige. De trafikskadade kommer att särbehandlas. Tänker sig de borgerliga särlösningar också för andra grupper, till exempel för dem som idrottar? Ska vi ha särlösningar för korpidrottare?
Den trafikskadade riskerar att få en sämre rehabilitering. Kommer vinstdrivande försäkringsbolag att ta samma ansvar för alla trafikskadade? Eller kommer de framför allt att inrikta sig på unga i produktiv ålder? Det är inte att misstro försäkringsbolagen att ställa de frågorna.

Som bland andra Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) har påpekat drabbar skatt på trafikförsäkringspremier många som bor på landsbygden. Jordbruket och trädgårdsnäringen drabbas också. Den här skatten omfattar också de fordon som är helt nödvändiga i de näringarna. De får större omkostnader och sämre konkurrenskraft.
Det blir fler fordon på vägarna som inte är beskattade och besiktigade. Alltså fler trafikfarliga fordon på vägarna. Det är ytterligare ett exempel på att det saknas en helhetssyn i den borgerliga politiken.

Avslutningsvis vill vi understryka att vi socialdemokrater naturligtvis vill satsa på kollektivtrafiken också på landsbygden. Men det är ett faktum att om människor ska kunna bo i glesbygd måste många ha tillgång till bil. I en del familjer är det dessutom nödvändigt att ha fler bilar för att klara jobbet, social samvaro och barnens skolgång och fritid.
Hur kan Anders Åkesson, centerpartiets företrädare i Kalmar län, acceptera det här?
DEBATT
Désirée Liljevall, Kalmar, och Krister Örnfjäder, Västervik, är socialdemokratiska riksdagsledamöter. 
Läs mer om