Kyrkliga problem i Polen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ett exempel: inför besöket har höga ledare i kyrkan ansett sig tvungna att kritisera några som ser sig som kyrkans bästa vänner.
Det finns en radiostation som heter Radio Maryja, uppkallad efter Jungfru Maria.
Radio Maryja, med högkvarter i staden Torun i norra Polen, har massor av lyssnare, särskilt bland äldre på landsbygden. Bättre utbildade och bemedlade polacker skrattar åt eller förfasar sig över Radio Maryja. Här finns en djup kulturklyfta.
Radio Maryja är överens med kyrkans ledning om hur en god katolik ska leva sitt liv. Den är också varm anhängare av regeringen, ledd av partiet Lag och Rättvisa.
Kyrkan anser att personer i dess tjänst inte ska ägna sig åt partipolitik. Det tycker Vatikanen att Radio Maryja gör. Stationen startades 1991 av fader Tadeusz Rydzyk som oroat kyrkans ledning med sin nationalism. Radio Maryja anklagas för antisemitism och främlingsfientlighet.
När regeringen nyligen utvidgats till att omfatta starkt EU-fientliga partier med misstänksamhet mot Tyskland som märkessak blir det speciellt känsligt. Benedictus är ju tysk.
Katolska kyrkans situation har trots en allmänt bra utveckling blivit mer komplex än den var när Johannes Paulus 1979, kort efter sitt tillträde, gjorde det första av många besök som påve i sitt gamla hemland.
Johannes Paulus var både världshistorisk och kyrkohistorisk från första stund. För polackerna förkroppsligade han tron på en förändring till det bättre. Han var en enande kraft för de allra flesta.
På ytan är det än mer av välkomnande enighet som möter Benedictus. Exempelvis har tv-kanalerna enats om att under påvens besök inte visa någon anstötlig reklam.
De tre statliga tv-kanalerna har exempelvis stoppat en annons i vilken ett par har det extra trevligt tillsammans därför att de skaffat sig en apparat som erbjuder "mångsidig njutning". Det blir heller ingen reklam i direkt anslutning till de tv-sända gudstjänster som Benedictus ska hålla. Motiveringen är att ingen ska riskera att behöva känna sig kränkt.
Men beslutet om reklamen tolkas av polska liberaler som en eftergift mot stockkonservativa katoliker, ett bevis på den splittring inom landet och internationella isolering som hotar. Lech Kaczynski och tvillingbrodern Jaroslaw, ledare för Lag och Rättvisa, vill införa vad som kallas den fjärde republiken, efter övergångstiden sedan 1989. Man vill rensa ut skelett ur den kommunistiska garderoben och hävda Polens särart i Europasamarbetet.
Katolska kyrkan har en tradition som den polska nationens samlande kraft under långa tider av främmande herravälde. Men kyrkan är också en global rörelse för försoning, människorätt och samverkan mellan stater.
I en smutsig värld är det lätt att själv smutsas ned. Det är inte konstigt att det funnits olika meningar om vad som är bäst för kyrkan.
Det påstås nu att en känd prelat under 1980-talet spionerade för kommunisterna mot fack- och frihetsrörelsen Solidaritet och motståndets martyr prästen Jerzy Popieluszko, som 1984 mördades av regimens agenter. (SNB)
Utrikes
Bo Ture Larsson