Lärarutbildningen bör halveras

Ny lärarutbildning? De båda representanterna för Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening välkomnar regeringens kommande utredning om lärarutbildningen. Foto: Claus Gertsen/SCANPIX

Ny lärarutbildning? De båda representanterna för Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening välkomnar regeringens kommande utredning om lärarutbildningen. Foto: Claus Gertsen/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-07-16 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lärarutbildningen har länge varit ett politiskt-ideologiskt slagträ i jämförelse med andra universitets- och högskoleutbildningar. Det är inte hälsosamt vare sig för staten, samhället eller näringslivet att det råder oro inom skolsystemet.
En brist i det svenska skolsystemet är att skolans egentliga uppdrag mer och mer har förskjutits. Från att vara statens redskap för att förmedla nödvändiga kunskaper, till en sorts kommunal barn- och ungdomsomsorgsverksamhet.
Vi menar att det förhåller sig på detta vis också i lärarutbildningen. Förr var lärarutbildningen ett reservat för några få och den anordnades endast vid ett fåtal lärarhögskolor i landet. I nuläget är lärarutbildningen - tyvärr - en utbildning som ges vid en uppsjö av lärosäten, med ett platsantal som vida överskrider både antalet sökande och samhällets behov.

Den svenska lärarutbildningen har många brister, brister som slutligen drivit fram en helhetsöversyn av utbildningen. Men under de senaste åren har också frågan om dimensioneringen av den högre utbildningen i Sverige vuxit sig stark i studentkretsar. Detta har tydligt synts i organisationer som Sveriges Förenade Studentkårer, SACO:s studentråd och LR Stud. Som representanter för landets studenter bör vi lyssnas på.
Vi menar att en allt för stor dimensionering av utbildningen leder till sänkta kravnivåer och till lärare med bättre eller sämre utbildningar - det vill säga till en lärarutbildning som inte är likvärdig. Och utan en likvärdig lärarutbildning omöjliggörs en likvärdig skola i Sverige.
Vi välkomnar regeringens nya direktiv till en kommande utredare om en ny lärarutbildning, som just pekar på behovet av en ökad specialisering bland lärarna. Ökad specialisering ger bättre kvalitet!

En oplanerad utexaminering av lärare, tillsammans med de kritiserade kravnivåerna både för antagning till utbildningen och inom utbildningen i sig, måste ses som resultatet av ökad decentralisering av ansvaret för utbildningarna samt det kvantitetsinriktade resurstilldelningssystemet.
Tre konkreta förslag för att förbättra lärarutbildningen är:
Halvera antalet lärosäten med lärarutbildning. En halvering av antalet lärosäten med lärarutbildning frigör resurser som kan investeras i en ökad kvalitet för lärarutbildningen som helhet.
Minska antalet utbildningsplatser. Den stora autonomin för lärosätena, tillsammans med att de tilldelas resurser per godkänd student, har kraftigt ökat antalet utbildningsplatser.
Upprätta ett tydligt och ansvarsfullt huvudmannaskap. Lärarutbildningen är ett av statens tydligaste instrument för att upprätthålla ett likvärdigt skolväsende. En tydligare styrning av lärarutbildningen möjliggör långsiktighet och ökad likvärdighet. (SNB)
DEBATT
Daniel Hjert är ordförande och Pontus Bäckström är styrelseledamot i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening. 
Läs mer om