Låt lärare ta vapen från elever

Ewa Björling. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix

Ewa Björling. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix

Foto:

Västervik2007-04-16 00:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ewa Björling är riksdagsledamot för moderaterna i Stockholms län.Regeringen har nyligen överlämnat propositionen "Förbättrad ordning, trygghet och studiero i skolan" till riksdagen. Förändringarna, som föreslås träda ikraft den 1 augusti i år, kommer att ge lärare och rektorer rätt att, från elever, omhänderta föremål som används på ett störande sätt eller som kan utgöra fara för säkerheten inom skolverksamheten. Förslaget skapar också möjlighet att, utan vårdnadshavarens önskemål, flytta elever till annan skola utav respekt för de andra elevernas behov av trygghet och god studiemiljö.
Denna proposition är både välkommen och nödvändig. Internationella mätningar visar att svenska elevers kunskapsmässiga prestation i bästa fall är medelmåttig. Tydliga tendenser pekar även åt att vi blir omsprungna av länder som vi tidigare hade ett rejält försprång gentemot.

Dagligen rapporteras om situationen i den svenska skolan och hur våld, turbulens och bristande studiero präglar miljön snarare än ordning och respekt. Mellan 2003 och 2006 gjorde exempelvis Åsö gymnasium och grundskola 21 anmälningar till arbetsmiljöverket avseende lärarnas arbetssituation. Wasaskolan i Södertälje är ett annat exempel där bristen på ordning gått så långt att eleverna vittnar om kaos och lärare misshandlats.
Situationen är orimlig. Att arbetsklimatet och bristen på ordning i skolan tydligt hänger ihop med, och bidrar till, de ständigt sjunkande studieresultaten är uppenbart. För att kunna lösa skolans uppenbara kunskapsproblem och satsa på god undervisning och höjd utbildningskvalitet måste de mest basala kraven på ordning och reda uppfyllas. Lärare måste därför få ökade befogenheter att omhänderta farliga eller störande föremål från eleverna.

Ibland, vid extrema tillfällen, måste det också finnas möjlighet att flytta på stökiga elever. Varje enskild elev måste givetvis få hjälp och stöd där just han eller hon befinner sig, både kunskapsmässigt och socialt, men det är orimligt att utbildningssituationen i en hel skola skall få påverkas negativt av att enskilda individer är stökiga.
Att prata om ordning och reda i skolan handlar inte om att förorda återgång till äldre tiders strikta skoldisciplin. Istället handlar det om att bry sig om eleverna, stärka deras rätt till kunskap och ett gynnsamt studieklimat samt att skapa en lugnare och tryggare arbetsmiljö för både elever och lärare.
Under den här mandatperioden satsar vi stor på att få ordning på den svenska skolan. Den här propositionen är ett viktigt steg i rätt riktning. Regeringens skolpolitik är en politik för mer ordning och studiero - en förutsättning för ökad kunskap och kvalitet.
DEBATT
Läs mer om