Enligt beslutsunderlag Översynsarbete inom förskola och skola i Västerviks kommun inser vi att risken är stor att Gula villan, Nova och Lanternan läggs ner. Vi förstår att rapporten "Vad påverkar resultaten i svensk grundskola" (Skolverket 2009) har legat till grund för förslaget till avveckling/nedläggning av enheterna. Vi på Marieborgsskolan känner stark oro efter att ha förstått hur rapporten har tolkats. Vår tolkning är att rapporten handlar om elever som har bekymmer i lärandesituationer men utan sociala eller neuropsykologiska svårigheter - den handlar inte om de elever som i dag går på externa enheter på grund av stora svårigheter med sociala kontakter, ADHD och så vidare.
I översynsarbetet under rubriken "En lärande organisation" anpassar sig ständigt till aktuell forskning läser vi "forskningen talar för avveckling av särskilda undervisningsgrupper". Vi på Marieborgsskolan är starkt oroade över vilka förödande konsekvenser en nedläggning av de externa enheterna Gula villan, Nova och Lanternan kommer att innebära för elevernas utveckling, deras lärande samt livslånga lust att lära (Skolans värdegrund och uppdrag). Lust att lära - rätt att lyckas är en viktig vision för Västerviks kommun och gäller alla elever.
Enligt vårt uppdrag står det i skollagen (2010:800) att hänsyn skall tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen.
Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.
I rapporten "Vad påverkar resultaten i svensk grundskola" läser vi att "Skolverket vill framhålla att även om det finns en problematik inbyggd i differentiering och särskiljande lösningar så ska de inte tolkas som att alla elever i alla sammanhang gynnas av integrering. Detta leder till en ny form av schablonlösning som inte är önskvärd. Differentierad undervisning och homogen elevsammansättning kan ses som en organisatorisk och pedagogisk lösning för att anpassa undervisningen till elevers olika förutsättningar och behov." (Skolverket 2009, sid 34)
Detta stöder våra erfarenheter att elever som fått möjlighet till undervisning i mindre grupp på extern enhet visar att de har haft en positiv utveckling.
Vi anser att vi inom klassens ram inte kan tillfredsställa dessa elevers behov. De behöver få möjlighet att jobba i mindre grupper, få stort vuxenstöd, få hjälp med sociala kontakter och hjälp att lösa konflikter och så vidare.
Målet är alltid att eleven ska komma tillbaka till sin ursprungliga klass.
Vi har goda erfarenheter av att elever som har kommit tillbaka till sin klass har fungerat mycket bra tack vare ett gott samarbete med de externa enheterna.