Maktkoncentrationen har ökat

Socialdemokraternas Ingegerd Karlsson riktar i dagens debattartikel stark kritik mot maktkoncentrationen i kommunen och mot det sätt på vilket den kommunala organisationen sköts.

Ingegerd Karlsson (S) Arkivbild: Anders Liljegren

Ingegerd Karlsson (S) Arkivbild: Anders Liljegren

Foto: Liljegren Anders

Västervik2009-11-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Allt var inte bättre förr, det är jag den första att skriva under på. Men, en del var bättre förr, trots allt. Jag har varit med i många år som fritidspolitiker, så jag kan faktiskt ha synpunkter utifrån egen erfarenhet. Samhället har blivit mer komplicerat. Samhället har (med rätta?) blivit mer digitaliserat."Maktkoncentrationen" i kommunen har ökat, i och med att alltmer och alltfler områden läggs på kommunstyrelsen. I stället borde inflytandet för den enda folkvalda politiska gruppen - kommunfullmäktige - öka. På så vis kan jämvikten när det gäller inflytandet fördelas bättre.Det är inte heller så lätt att vara kommunstyrelsepolitiker, och vara en av de 15 i styrelsen. Hur kan jag påstå detta? Jo, av följande anledningar:Ärendemängden ökar. Det går åt mycket fritid att "läsa på" och sätta sig in i ett ärende på fler sätt, till exempel genom kontakt med medborgare och partiorganisationen.Extra-sammanträden som sätts in med kort varsel. Jag tycker att det bör vara undantagsvis, vid mycket viktiga beslut som inte kan avvakta ett ordinarie ärende. I dag är det mer regel än undantag, enligt min åsikt.Det sista extramötet jag tänker på, är kommunfullmäktigemötet nu i november, som bestämdes utan hörande av fullmäktigepresidiet, som skall planera och leda mötena. Och det är egentligen presidiet, som skall besluta om när ett möte skall äga rum. Men här har majoriteten i kommunstyrelsen enväldigt tagit över och det visar på dålig respekt för fullmäktiges roll. Flera ledamöter kan därför på grund av andra åtaganden inte vara med! Långa sammanträden, som nästan alltid startar 15-20 minuter efter utsatt tid, därför att borgarnas gruppmöten innan, drar ut på tiden. Med andra ord startar mötena med en viss irritation (trots, att vi alltid får ursäkter). Tidsåtgången skiftar sen mellan 5-8 timmar.Ordförande uteblir eller lämnar mötet efter några timmar.Telefoner ringer ljudlöst, ledamöter försvinner ut en stund, eller sms:ar.Det finns säkert lika många synpunkter, som det finns ledamöter, men nu har jag redovisat min syn. Jag har ändå sparat det "värsta" till sist. Kommunstyrelsens arbetsutskotts bristfälliga sätt att fungera! De kritiska punkterna, som står ovan gäller även här. Dessutom hänskjuts ärenden i allt högre utsträckning (senaste mötet en tredjedel) till Kommunstyrelsen utan beslut.Trots att reglemente för kommunstyrelsen säger i § 29: De ärenden som skall avgöras av kommunstyrelsen i dess helhet skall beredas av utskotten om beredning behövs. Samt slutligen i samma paragraf: När ett ärende beretts skall utskotten lägga fram förslag till beslut.Att ha så dåligt förberedda möten med arbetsutskottet är inte bara ett slöseri med ledamöternas tid utan också ett slöseri med skattebetalarnas pengar!Trots allt "gnäll" från mig anser jag att det fortfarande är roligt att vara fritidspolitiker. Fel går att rätta till, men de måste ju påvisas för att kunna rättas till. Några sätt att rätta till felen som jag redovisat är, att följa de egna reglementena, samt lyssna på S-V-MP-ledamöterna i den parlamentariska grupp, som har till uppgift att se över den politiska organisationen. När det gäller kommunens både politiska organisation och tjänstemannaorganisation måste vi bli effektivare och våga tänka nytt.
Läs mer om