Måltavla för negativ kampanj

Måltavla. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt har en stark fiende. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX

Måltavla. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt har en stark fiende. Foto: Fredrik Sandberg/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-02-28 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Socialdemokraterna är världsmästare i valkampanjer. Skickliga, och cyniska, är de exempel som fungerat för att se till att ett långvarigt maktinnehav blir ännu längre. Valstrategerna vet vad de gör. Men andra kan begå misstag.
De mejl som skickades av en hög politisk tjänsteman hos socialdemokraterna saknar motstycke i svensk politisk historia. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt har tagit illa vid sig och även om Mats Lindström inte längre jobbar kvar som opinionsanalytiker eller rapporterar direkt till den socialdemokratiska partiledningen, så är det många frågor som fortfarande inte fått något svar.

Hur mycket kände andra ledande socialdemokrater till? Mats Lindström skrev att han "upplevde en frustration" över att "det bara var socialdemokraterna som granskades i media." Liknande formuleringar har partisekreterare Marita Ulvskog använt. Socialminister Berit Andnor har sagt att det är självklart att ge myndigheter uppdrag att granska oppositionens politik. Att se till att den maktlösa oppositionen attackeras så att inte den faktiska makten i regeringskansliet blir granskad är alltså en väl etablerad del av den socialdemokratiska maktpolitiken.
Statsminister Göran Persson ringde personligen i förra veckan till Fredrik Reinfeldt och bad om ursäkt. Det var bra gjort.
Mindre bra är att han inför tv-kameror menar att han själv varit utsatt för liknande kampanjer. Verkligen? Vilka mejl har skickats från höga befattningshavare i det moderata partikansliet i Gamla stan i Stockholm? Eller är det något annat som åsyftas?

Fria Moderata Studentförbundet körde i förra valrörelsen en kampanj betitlad "Kejsaren är naken". Men den var en beskrivning av att Persson stod utan politik, på liknande sätt som Kejsaren i H C Andersens saga stod utan kläder. Det var ingen dold hatkampanj under falsk flagg, utan sådant som hör till.
SSU delade ut utmärkelsen "Dagens Egon" varje dag till någon moderat som ville sänka skatten. Det var en korkad kampanj, men den var inte hemlig, utan också en del av det politiska spelet.
Därför blir det obehagligt när statsministern trivialiserar och relativiserar. Den socialdemokratiska kampanjen mot Fredrik Reinfeldt är i övrigt välregisserad. Det specifika övertrampet var ett misstag och kan därför inte jämföras med de planerade negativa kampanjerna.

Filippa Reinfeldt, kommunalråd i Täby och Fredriks hustru, är en måltavla för socialdemokraterna. Täby kommun beskrivs av socialdemokrater som ett elände. De 250 miljarder som moderaterna sägs vilja sänka skatten med är ett annat exempel på hur lögnen blir officiell socialdemokratisk retorik. Den beräkningen utgår från att moderatledaren har sagt att ett genomsnittligt europeiskt skattetryck vore eftersträvansvärt. Vips, har det socialdemokratiska propagandamaskineriet räknat ut den oerhörda summan. Att alla skarpa förslag ligger långt därifrån är bara bevis för hur snett och vint de räknar i det socialdemokratiska partihögkvarteret.


Det finns inget annat parti i Sverige som så medvetet och systematiskt använder sig av hotbilder, rädsla och osäkerhet som socialdemokraterna. Fruktan ska driva väljarna till vallokalerna. Det är inte snyggt och har aldrig varit det.
Problemet är att många journalister och kanske många väljare tror att alla politiker är lika goda kålsupare. Det är de inte. Socialdemokraterna är överlägsna i den grenen.
Läs mer om