Mångdubbelt större utsläpp med bil än tåg
Koldioxid. Utsläpp från bilar är mångdubbelt större än från tågen, påpekar Kenneth Allblom. Foto: Pressens Bild/Arkiv
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När man läser Transeks rapport ser man att det inte är självklart att ett stort tungt tåg ger högre utsläpp än ett ton stål i en personbil. Tvärtom. Från Göteborg till Stockholm släpper en bil ut mångdubbelt. Med SJ:s miljökalkyl (kompletterad med information från Svenska Naturskyddsföreningen blir siffrorna för utsläpp av koldioxid mellan Göteborg och Stockholm för en bil med två personer 17 000 gånger mer än tåget per person. Räknar man med bara bilen och bara lokföraren (400 personer stannade hemma) släpper bilen ändå ut 85 gånger mer än tåget.
Tågen drivs med elkraft från vatten- och vindkraftverk vilka orsakar minimalt med utsläpp per energienhet. Det valde Bil Sweden att ignorera trots att Transek skriver: "Det är således mycket viktigt från miljökonsekvenssynpunkt att beakta hur elkraften produceras."
Det är lätt att inse att ju fler som reser i samma fordon, desto mindre blir utsläppen per person och kilometer. Många spännande idéer och praktiska förslag finns på www.mobilitymanagement.se.
Med bränslealternativen etanol och biogas kommer även bilarnas miljöpåverkan, som nu är näst värst efter flyget, att minska. Oljan börjar bli dyr. Till och med bilåkandet tycks nu påverkas av det hög bensinpriset. Det driver fram utveckling som vi människor alltid lyckas med när vi ställs inför svårigheter.
Försöket med trängselavgifter ser ut att bli en succé för både miljö och ekonomi även i Stockholm.
Några citat: www.transek.se:"T-bana, pendeltåg och X2000-tåg blir de minst miljöbelastande alternativen om elförsörjningen sker med svensk genomsnitts-el."
www.sj.se: "Vi köper 100 procent förnybar el från vatten och vindkraft. Alla SJ:s eltåg uppfyller världens tuffaste miljökrav. De få dieseltåg som finns kvar går på miljöklass 1 diesel och har partikelfilter."
Information från Sveriges Nationella statistik (www.SNF.se): "År 2000 svarade kategorin "mobila källor" för 41 procent av de svenska utsläppen av koldioxid, cirka 23 av 56 miljoner ton. Räknas enbart vägtrafiken var andelen 32 procent."
Vägverket skriver på www.vagverket.se: "Ett långsiktigt hållbart resande kräver enklare, säkrare och mer attraktiva alternativ till bilåkningen - i synnerhet till ensambilåkningen som redan idag utgör den stora majoriteten av alla bilresor."
Vägtrafiken är en dominerande källa till bullerproblem i stadsmiljö. Omkring 1,6 miljoner personer i Sverige beräknas vara utsatta för vägtrafikbuller över riktvärdena. Av dessa är cirka 215 000 utsatta för kraftigt buller utomhus. Vägverket har värderat störningen av vägtrafikbullret till över tre miljarder kronor per år.
DEBATT
Kenneth Allblom, Edsbruk, är fri debattör.