Men jaga utsläppen då

Foto: Scanpix

Foto: Scanpix

Foto: HASSE FRIDÉN

Västervik2010-09-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Centerpartiet deltog 2008 i den klimatutredning som föreslog kilometerskatt på tunga lastbilar som miljöåtgärd. Partiets skattegrupp har föreslagit en höjd koldioxidskatt 36 öre, vilket är berömvärt då det är dubbelt så mycket som Miljöpartiet lyckats få till en överenskommelse om inom det rödgröna samarbetet.Av detta hördes emellertid inget i valrörelsen, allra minst från Anders Åkesson som plötsligt slåss mot sin egen politik. Den skatteväxling Alliansen står för innebär i dag att man motvilligt smyger in skattepåslag på utsläppen och gör skattesänkningar för de rikaste.Miljöpartiets gröna skatteväxling innebär däremot att vi kan finansiera omställningen till förnybar energi, även för fordon. Så gör man transportsektorn och bilismen mindre beroende av dyr olja och långsiktigt uthållig utan att ta död på miljön.Miljöbilspremie är bra, men räcker inte. Vi kan med vår politik även erbjuda stöd för att konvertera befintlig bilpark. "Morötter" är viktiga, men finns ingen finansiering av dem blir de bara prat och inte verklighet.Det är beklagligt att Centerpartiet i handling allt mindre är den gröna röst i alliansen som man vill vara. Det hade behövts. Det finns bara ett Miljöparti, och jag står fast vid mitt erbjudande om årskort på KLT för Anders Åkesson om hans domedagsprofetior för bilism och åkeribransch skulle visa sig ha någon sanningshalt, eller om Alliansen med en ny mandatperiod vid makten inte genomför någon ökad beskattning av bensin eller tunga transporter. Hade Åkesson ingått ett sådant vad förra valet hade jag haft fria resor nu. Tänker Centern lura väljarna igen förstår jag om han avböjer denna gång.
Debattreplik
Jonas Löhnn (Mp) var riksdagskandidat i valet i söndags. Inlägget är en replik på centerriksdagsledamoten Anders Åkessons debattartikel i VT den 17 september.
Läs mer om