Mer motion för skolbarn

Västervik2013-07-27 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Undervisning i idrott och hälsa i grundskolan har en viktig funktion eftersom den når alla barn och unga. Det ger möjlighet att prova på idrotter som barnen kanske annars aldrig skulle komma i kontakt med. I en internationell jämförelse har svenska elever förhållandevis lite undervisningstid i ämnet.

I en avhandling från Malmö högskola konstateras att 96 procent av eleverna på en skola i Bunkeflo som ingick i en studie och fick röra på sig en timme per dag var behöriga till gymnasiet, jämfört med enbart 89 procent i kontrollgruppen. Det är en förbättring i skolresultat på 7 procentenheter där den enda förändringen är en timmes rörelse om dagen.

Moderaterna bör lokalt verka för att fler skolor hittar samarbetsformer, för att arbeta som den så kallade Bunkeflomodellen eller liknande framgångsrika projekt, i syfte att främja mer rörelse i skolan eller på fritids. En timmes extra idrott eller rörelse per dag kommer inte ensamt att lösa problemet med övervikt och fetma bland barn och ungdomar, stärka deras benstomme eller förbättra studieresultaten av sig självt, men det är ett stort och viktigt steg framåt för att mota framtida utanförskap och ett steg för ett mer hälsosamt Sverige.

Den egna hälsan är i grunden var och ens eget ansvar, men ohälsa riskerar att leda till utslagning eller till sjukdom och vård vilket är vårt gemensamma ansvar. Det handlar om att ge de bästa förutsättningarna för att leva hälsosamt och undvika sjukdom oavsett bakgrund och hemförhållanden.

Läs mer om