Mera export från småföretag

Västervik2007-05-14 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En framgångsrik export är grunden för den svenska välfärden. Allians för Sverige vann valet på att fokusera på jobbskapande åtgärder. Handelspolitiken är ett naturligt andra steg i regeringens jobbskapande politik. En effektiv handelspolitik bidrar till att stärka företagsklimatet på hemmaplan, något som i sin tur förbättrar Sveriges internationella konkurrenskraft.
Den moderate handelsministern Sten Tolgfors konstaterade nyligen att Sverige under de senaste tio åren tappat mer marknadsandelar av varuexporten än något annat västeuropeiskt land. I dag står tio stora företag för 40 procent av landets export och 100 företag står för så mycket som två tredjedelar exporten. Alltför få småföretag exporterar i Sverige i dag.

Småföretagens tillväxt på hemmaplan har ofta bromsats av ett dåligt näringsklimat. Vissa av dessa småföretag är endast inriktade på den lokala inhemska marknaden - andra skulle med fördel kunna exportera internationellt men ser alltför stora risker. Goda näringspolitiska förutsättningar på hemmaplan ger bättre förutsättningar på bortaplan, vilket i sin tur är bra för jobben och Sverige.
Behovet av exporterande småföretag kommer att öka i samband med ekonomins och produktionskedjans fortsatta globalisering. Det skulle vara förödande att se en utslagning av svenska småföretag för att de inte klarar att följa de större företagens internationaliseringssträvanden.
Det är således viktigt att förbättra förutsättningarna för svenska småföretag. Det är dessutom viktigt att möjliggöra exportlån för att minska småföretagens risker vid export och för att underlätta för dem att ta sig an stora affärer. Detta behov har nyligen även belysts av handelsministern.

Sverige tillhör världens största marknad med 20 miljoner företag och 550 miljoner konsumenter. Närmare 70 procent av Sveriges export går till EU:s inre marknad. Det är naturligt att denna marknad även ska vara öppen för svenska småföretag och att dessa ges förutsättningar för att kunna exportera.
Våra småföretagare måste se hela EU som sin hemmamarknad för att kunna dra nytta av den. Export måste kunna vara ett naturligt steg för små företag som vill växa och anställa. Och handelspolitiken måste stärka jobben i globaliseringen.
DEBATT
Rune Wikström är småföretagare och riksdagsledamot för moderaterna i Stockholms län. 
Läs mer om