Miljöbilar premieras
Miljöbil. Ett statligt bidrag kommer att betalas ut till dem som köper miljöbilar. Foto: Joakim Ståhl/SVD/Scanpix
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Premien innebär att den som köper en miljöbil får 2 500 per år under fyra år, totalt 10 000 kronor. Premien skall gälla för bilar som köps från och med den 1 april 2007 till och med den 31 december år 2009. Tack vare premien får nu fler chansen att köpa bränsleeffektiva bilar och bilar som drivs med miljöbränslen.
Som miljöbil räknas den som uppfyller kraven enligt Vägverkets miljöbilsdefinition. Detta innefattar bensin- och dieselbilar med koldioxidutsläpp som inte överstiger 120 gram/km, bilar som kan drivas med andra bränslen än bensin eller diesel och som har en bränsleförbrukning som inte överstiger 0,92 liter bensin/mil, 0,84 liter diesel/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil samt elbilar som tillhör miljöklass El och med elenergiförbrukning som inte överstiger 0,37 kWh/mil.
Det är viktigt att miljöbilspremien verkligen leder till minskade utsläpp så att inte folk köper miljöbilar och sedan tankar dem med bensin. Därför är det bra att kravet på miljöbil är att utsläppen inte får överstiga 120 g CO2/km vid bensindrift. Genom att regeringen förlänger skattebefrielsen på etanol och dessutom satsar 150 miljoner kronor per år på utbyggnad av tankställen för biogas, kommer färre tanka sina miljöbilar med fossila drivmedel.
Regeringen har också meddelat att efterkonvertering av bensindrivan bilar till alternativ bränsledrift tillåts ska tillåtas. Det är ett krav som kristdemokraterna länge drivit. Efterkonvertering kan också användas för att ge möjlighet till effektivare förbränning och minskad bränsleförbrukning även vid bensindrift.
Regeringen höjer ambitionen för andelen nyinköpta bilar som köps in till statens verksamhet till att vara minst 85 procent miljöbilar. Kristdemokraterna anser att miljöbilar skall väljas vid all offentlig upphandling där det är möjligt. Nu gäller det för kommunerna att de också väljer att upphandla miljöbilar. Kalmar läns tolv kommuner borde införa en policy att nyinköpta bilar ska vara miljöbilar vid en offentlig upphandling.
Det är nu viktigt att jobba inom EU för att gemensamma regler utformas så att de miljövänliga bränslena även i framtiden skall ha långsiktigt lägre priser än de miljövänliga drivmedlen. Kristdemokraterna arbetar därför bland annat för att EU:s etanoltullar mot omvärlden skall avskaffas. För att etanolen även fortsättningsvis skall vara billigare att tanka än fossila drivmedel vill vi kristdemokrater sänka momsen på förnybara drivmedel.
Miljöbilspremien är ett förslag i kristdemokratisk anda, där vi använder morötter i stället för piskor för att minska trafikens negativa miljöpåverkan.
DEBATT
Chatrine Pålsson Ahlgren är riksdagsledamot för kristdemokraterna i Kalmar län.