Ministern rycker på axlarna åt kritiken

Orättvis. Arbetsmarknadsverkets generaldirektör Bo Bylund tycker kritiken är orättvis Foto:  Lars Pehrson/SCANPIX

Orättvis. Arbetsmarknadsverkets generaldirektör Bo Bylund tycker kritiken är orättvis Foto: Lars Pehrson/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-09-02 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu finns det i svart på vitt det vi redan visste: att arbetsförmedlingarna är usla på att förmedla jobb. Detta är ingen överraskning för någon som någon gång kommit i kontakt med arbetsförmedlingen, men kanske kritiken tar bättre skruv om den kommer från Riksrevisionen.
Det handlar alltså om en rapport om Ams som Riksrevisionen - statens högsta granskningsmyndighet - presenterade för ett par dagar sedan.
Rapporten är inte nådig. Några exempel:
"Enligt Riksrevisionens bedömning finns det stora brister i hur arbetsförmedlingen fungerar. Riksrevisionen har visat att både förmedlingens betydelse i matchningsprocessen och förtroendet har minskat. De beräkningar som gjorts av produktiviteten visar att den har utvecklats svagt och att effektiviteten ligger på en låg nivå." Och: "Riksrevisionens samlade bedömning är att bristerna är så omfattande att regeringen bör göra en övergripande översyn av den offentliga arbetsförmedlingen."
Siffrorna talar sitt tydliga språk. Riksrevisionen konstaterar att bara vart tionde arbete förmedlas via arbetsförmedlingen och att varje arbetsförmedlare förmedlar i snitt drygt åtta (8) jobb om året.

Det här är faktiskt skandal. Arbetsmarknadsverket AMV, som består av AMS, 20 länsarbetsnämnder och drygt 320 arbetsförmedlingar, är en av våra största myndigheter med 10 000 anställda. 2005 använde AMV ungefär 65 miljarder kronor i anslag. Drygt 35 miljarder gick till arbetsförmedlingarna, 22,5 miljarder gick till arbetsmarknadspolitiska program. I regleringsbrevet kan man läsa att AMV:s mål 1 är att " korta arbetslöshetstiderna för kvinnor och män" och att AMV:s inriktning ska vara att "arbetslösa kvinnor och män som har svårt att få arbete skall få hjälp från arbetsförmedlingen." Det råder alltså inga tveksamheter om vilket AMV:s uppdrag är.
Utom inom myndigheten själv, förstås. Den har så många andra viktiga uppgifter, bevars, och det är orättvist att mäta effektiviteten genom att räkna antalet förmedlade jobb.
Verkligen? Här har vi en jättemyndighet som kostar skattebetalarna 65 miljarder varje år och som enligt regleringsbrevet har som första mål att förmedla arbeten. Vilket man alltså kapitalt misslyckas med. Vilka mått tycker AMV att verksamhetens effektivitet ska mätas med? Antal anställda per skattemiljard? Antal människor i "åtgärder"?

Om det var så att arbetsförmedlingen hade konkurrens och att den som var missnöjd med verksamheten kunde gå någon annanstans vore problemet kanske inte fullt så stort. Men så är det inte, eftersom vi har statligt monopol på arbetsförmedling i det här landet. Det är förbjudet att ta betalt för att förmedla arbeten vilket utestänger alla aktörer som inte kan finansiera sin verksamhet med skattemedel.
Generaldirektören Bo Bylund (s) avfärdar kritiken med att Riksrevisionen räknat fel, men han har inga egna siffror att komma med för att styrka sina påståenden.

Den högste ansvarige politikern, arbetslivsminister Hans Karlsson, håller med partikamraten Bylund. Riksrevisionens siffror går inte att lita på, sa Karlsson i Aktuellt.. Dessutom tyckte Karlsson i Ekot på onsdagen att det var ovärdigt av Riksrevisionen "delta i den aktuella debatten" genom att "indirekt" peka på en möjlighet att privatisera arbetsförmedlingen.
Så lättvindigt avfärdar myndighetschefen och den högste ansvarige politikern kritik. Deras reaktion visar med all önskvärd tydlighet att något måste ske. Den förändring av Ams som Allianspartierna pratar om räcker inte - lägg ner alltihop, avskaffa arbetsförmedlingsmonopolet och börja från början!
Läs mer om