I fjol minskade den genomsnittliga körsträckan per person i Västerviks kommun med 9,3 procent, från 13 040 kilometer år 2009 till 12 160 kilometer, enligt SCB. Det är positivt, men mycket mer kan göras för att minska bilberoendet - nu är det dags för konkreta mål!
Att biltrafiken nu minskar betyder minskade föroreningar, lägre klimatpåverkan och minskad risk för trafikolyckor. Men ännu vet vi inte om det verkligen är ett trendbrott eller bara en tillfällig minskning i samband med lågkonjunkturen. Däremot vet vi att kommunen har en viktig roll i att hjälpa medborgarna att ta sig ur bilberoendet.
Kommunen bör slå fast att biltrafiken ska ha minskat 20 procent till år 2020, alltså ungefär 250 färre kilometer per bil och år. Minskningen ska ske utan att antalet bilar blir fler - annars urholkas nyttan. År 2020 innebär målet att man spenderar ungefär 20 färre timmar i bil per år, jämfört med i dag.
Satsningen på cykling är en viktig del i att minska bilåkandet. Ökad cykling är också en viktig del i bättre folkhälsa och därför är cykelsatsningar ofta direkt lönsamma för kommunerna, som får fler friska skattebetalare, och landstingen, som spara kostnader som annars går till dyra mediciner. Därför är det bekymmersamt att bara 60 av 190 granskade kommuner har en skriftlig strategi för att öka cyklingens andel av transporterna, och bara 17 av kommunerna har ett cykelbokslut.
Vi vet att många slentrianmässigt tar bilen när bilnycklarna bränner i fickan. Därför måste det bli lättare att ha tillgång till bil utan att äga bil. Kommunen bör stimulera en ökning av bilpoolsmedlemskap, kopplat till bostads- och energibolag, och med kommunens egna fordon som en del av bilpoolsparken. Bilpoolerna ska självklart bestå av miljöbilar, och kan bli medborgarnas första tillfälle att testa el- och gasbilar.
Kommunen är ofta själv den största arbetsgivaren och har då ett särskilt ansvar för sina anställdas resor. Det ska vara lätt att åka kollektivt eller cykla till och från jobbet, gärna med dusch- och ombytesmöjlighet, med skyddade cykelställ och varför inte en liten bonus i lönekuvertet till de som låter bilen stå och därmed minskar sjukfrånvaro och luftproblem.
Med tävlingar som "löjligaste bilresan", provkörningar av elcyklar och appar som visar hur man bäst tar sig kollektivt från a till b, hjälper innovativa kommuner medborgarna att avveckla bilberoendet. Här hoppas vi på många nya initiativ under den kommande Trafikantveckan!
De senaste åren har Sverige haft världens snabbaste gröna omställning av nybilsförsäljningen mycket tack vare kommuner som tidigt skaffade och gynnade miljöbilar. Nu är det dags att bli världsbäst på minskat bilberoende, och åter har kommunerna nyckelrollen!