Missad chans för Alliansen

Försuttet tillfälle. Under en vecka varje år fylls Visby av tyckare på längden och tvären. I varje hörn pågår ett politiskt seminarium och vart man går stöter man på någon man känner eller åtminstone känner igen från Rosenbad, riksdagskorridorerna eller TV:s morgonsoffor.

Västervik2007-07-10 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nyhetsredaktionerna flyttar ut i provisoriska studios i trädgårdsmöblemang någonstans i Visby och håller tummarna för att det inte regnar.
För den politikberoende är Almedalsveckan ett paradis, men samtidigt undrar man vem det hela egentligen är till för. Vad tycker egentligen den normalintresserade, normalengagerade om att vartenda nyhetsprogram under en vecka domineras av vad den eller den sa i Visby? Att varenda ledarsida fylls av mer eller mindre sofistikerade kremlologiska betraktelser om vad det minister X i sitt tal sa egentligen betyder?

Men varför klaga? För den som är intresserad av politisk och samhällsdebatt finns det hur mycket som helst att välja från under Almedalsveckan.
Årets program är fyllt av intressanta möten och punkter. Det är bara en sak som saknas bland alla seminarier och föreläsningar och det är Alliansen. Var är den? Varför har inte de fyra allianspartierna kunnat samla ihop sig till en enda gemensam programpunkt? De tycker inte att det behövs, alla vet ändå vilken koalition som regerar och "varje regeringsbeslut är ett alliansbeslut", sa moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson häromdagen.

Förvisso, men det är inte det saken gäller. Det har stormat en del kring regeringen, samordningen har inte alltid fungerat och utspel har gjorts som verkat synnerligen dåligt förankrade i regeringskretsen.
Varför då inte ta detta fantastiska tillfälle att manifestera enighet och sammanhållning? Fredrik Reinfeldt, Maud Olofsson, Göran Hägglund och Lars Leijonborg på samma scen i Visby hade kunnat göra underverk för att återupprätta Alliansens trovärdighet. Men detta tillfälle försitter partierna, vilket faktiskt är snudd på tjänstefel från partiernas kommunikationsansvariga.
Hur tänker de sig att hantera varumärket Alliansen i framtiden? Plocka fram det några månader före valet 2010 och hoppas att det fungerar lika bra som 2006?
Det kommer inte att fungera. Varumärken måste underhållas, annars dör de. Även politiska koalitioner.
LEDARE
Läs mer om