Moderaterna och bensinskatten
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Detta tyder på att Odenberg inte har någon som helst förståelse för hur vanligt folk lever, vilket kanske är för hårda krav att ställa på någon som har haft riksdagen och därmed skattebetalarna som försörjare sedan drygt 15 år tillbaka.
Odenbergs uttalande är som "stolpe ut" i en fotbollsmatch. Det kunde ha gått, målet var nära men ändå blev det så fel.
Att sänka inkomstskatten är väldigt viktigt, men samtidigt pratar Odenberg och moderaterna om hur viktigt det är att fler kommer ut i arbetslivet. Hur då? Hur skall de ta sig till jobbet? Bor de i Stockholms innerstad, som Odenberg, kan de kanske gå eller ta tunnelbanan, men alla de som bor utanför storstäderna? Hur skall de ha råd att köra till jobbet?
Moderaterna har rätt i att det är viktigt att få de i dag 1,5 miljoner svenskar som står utanför arbetsmarknaden i arbete. De har också rätt i att det är skatterna som är det stora problemet. Men moderaterna har fel när de pekar ut inkomstskatten som det stora problemet, argumenten är alltför enögda. Alla som reser till och från jobbet måste betala samma bil- och bensinskatter oavsett lön. Bil- och bensinskatter drabbar därför dem med låga inkomster hårdast.
En politik för fler i arbete måste börja med en kraftfull sänkning av bensinskatten. Om moderaterna inte inser att dagens bensinpris är ett hot mot arbetsmarknaden måste de tänka om rejält.
Och, de som redan har arbete och inte är begåvade med samma lönenivåer som Mikael Odenberg? De måste i dag betala hutlöst mycket i olika bilskatter och med dagens bensinpriser och momsen på denna blir det för många inte längre lönt att jobba.
När Odenberg säger att "vi är ju inte i en 15-kronorssituation än" visar han ett förakt för vanligt hårt arbetande folk på Sveriges lands- och glesbygd. Begriper Odenberg överhuvudtaget hur viktig bilen är för människor? Att använda bilisterna som skattemjölkko är både orättvist och tillväxthämmande. Inkomstskatter är aktuella först när man har tagit sig till jobbet. Med de höga bilskatterna kommer man inte ens dit och då är inkomstskatterna inte något större problem.
Ett annat bekymmer med moderaternas bilpolitik är den extraskatt som de vill införa för bilister. Denna skatt är en "trafiksäkerhetsavgift" som bilisterna avkrävs för att betala för alla de olyckor som sker i trafiken, som om bilisten i en olycka genom en naturlag alltid är den skyldige.
Detta resonemang tyder på att en bilfientlig inställning blir alltmer tilltagande hos moderaterna. För inte ser man dem införa liknande avgifter och skatter för folk som utövar sport, som ju också kostar en del i den sjukhusvård som krävs för ben brutna i skidbacken eller liknande. Denna politik rimmar illa med argumenten om att folk skall ut i arbete. Jag uppmanar därför moderaterna att genast ta bort förslaget om denna extra skatt på bilisterna!
Skatterna måste sänkas överlag i Sverige. Om detta är vi eniga. Dock måste prioriteringen redas ut i moderaternas inre krets. Varför inte göra lite studiebesök i verkligheten? Odenberg borde åka till Norrland och umgås med en helt vanlig familj i ett par dagar. Följ med och handla mat i affären flera mil bort och häng med på resorna fram och tillbaka till jobbet som ofta är ännu längre. Hämta ungarna på hockeyträningen eller ridhuset i grannkommun. Då kanske Odenberg och hans anhang kan låta trovärdiga när de kallar sig för det nya arbetarpartiet. När de har omvärderat sin trafik- och skattepolitik. (SNB)
DEBATT
Lennart Bengtsson företräder www.bilfront.org
Lennart Bengtsson företräder www.bilfront.org