MUF vill ha en kunskapsskola

Västervik2012-10-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Regeringen har genomfört en nödvändig gymnasiereform, ett lärarlyft och flaggar för lärlingsanställningar. Tyvärr har alla skolreformer inte varit bra och skolfrågan har ibland glömts bort. När lärarlegitimationer blir viktigare än bra lärare och alldeles för få unga har ett jobb att gå till efter gymnasiet behöver Sverige en ny inriktning för skolan. Nya Moderaterna behöver formulera en utbildningspolitik baserad på kunskap och valfrihet som värnar kreativitet och bygger konkurrenskraft.

Alliansens väg mot en modern kunskapsskola har stakats ut men vi är långt ifrån framme ännu. Därför presenterar vi idag fyra områden som vi ser att den svenska skolans fortsatta utveckling behöver bygga på.

Det måste bli ett slut på debatten om driftsformer. Pedagogisk bredd med många utförare behövs. Det är dags att fokusera blicken på det som spelar roll - kvaliteten på utbildningen. Samma regler måste gälla för alla skolor. Särbehandlingen av både kommunala och fria skolor måste upphöra och valfriheten värnas. Granskningen måste öka, det ska vara enkelt att stänga skolor som blir underkända och transparensen över skolinspektionens granskningar vara tillgängliga och lättbegripliga för elever, lärare och föräldrar. Dåliga skolor ska inte få fortsätta utbilda vår framtid.

Vi vill tala allvar om hur vi ska få bättre lärare och det startar vid lönen. Lärare måste ha tydliga karriärvägar och en gång för alla bli jämförbara med andra yrken med samma utbildningslängd, och få en konkurrenskraftig lön. Lärare ska ha tid att vara just lärare och inte behöva lägga tid på att agera psykologer, poliser eller föräldrar. Kvaliteten på lärarutbildningen måste höjas och antalet universitet som driver dem bör bli färre. Toppstudenter ska söka till utbildningarna och vi ska ge möjlighet åt studenter på högstatusutbildningar att prova på läraryrket. Dessutom ska bland annat entreprenörer, duktiga företagsledare och författare kunna undervisa på deltid eller heltid. Världens bästa skola börjar med världens bästa lärare.

Allt för ofta när man öppnar debattsidorna är det svårt att hitta eleven i sammanhanget. Politiska system, teknikaliteter och bisaker blir viktigare än utbildningens kund, upplevare och beställare - eleven. Vi vill att valfriheten, både gällande ämnesval, skola och inlärningssätt ska öka. Eleven ska kunna reklamera sin utbildning, överklaga sina betyg och ingen ska behöva gå till skolan med en klump i magen och äta lunch på skoltoaletten. Vi måste bekämpa psykisk ohälsa i skolan genom samverkan, tydliga krav och hjälp inom 24 timmar för elever som mår dåligt. Världens bästa skola låter ingen offra sin framtid på grund av mobbning, ätstörningar eller ångest.

En modern skola ska leda till jobb. Skolans roll som central del i samhället har övergått till en institution som står utanför och tittar på. Världens bästa utbildning måste utbilda för jobb och leverera kunskap. Vi vill stärka kopplingen mellan skola och näringsliv, skola och arbetsförmedling samt skola och vidare studier. Skolans främsta uppgift är att bana en väg för framtiden åt eleven. Därför behövs mer ny teknik i skolan, vi behöver konkurrensutsätta Studie- och yrkesvägledningen så att vi kan göra informerade val och alla gymnasieutbildningar måste innehålla entreprenörskap. Världens bästa skola ska leda till jobb för alla som vill och kan.

Vi menar allvar när vi presenterar våra fyra grundstenar för världens bästa skola. För ett parti som sätter arbetslinjen främst fungerar det inte att bortse från att ett föregångsland förutsätter världens bästa skola. Allt börjar i skolan och nya Moderaterna måste börja öka takten.

Debatt
Läs mer om