Jan R Andersson (M) och Margareta Pålsson (M) förefaller i VT den 26 juni vara mycket nöjda med utvecklingen i den svenska skolan sedan den borgerliga regeringen tog över. Vi är inte alls nöjda. Trots att skolresultaten kontinuerligt försämrats har regeringen valt att dra ner på resurserna till skolan. Nedskärningen på 675 miljoner i gymnasieskolan motsvarar 1 300 lärartjänster. Slopandet av det statliga stödet till sommarskolorna skapar en ännu svårare situation för de mest utsatta eleverna. För oss går denna besparingsiver inte alls ihop med de skyhöga ambitioner som Andersson och Pålsson säger sig ha.
Särskilt bekymrade är vi för regeringens ovilja att göra en rejäl insats mot skolavhoppen. Detta är ett område där hela Europa nu arbetar intensivt, men där regeringen inte ens bryr sig om att etablera ordentliga mål och åtgärdsprogram.
En färsk SKL-rapport visar dessutom att den nya gymnasiereformen skapar återvändsgränder som snarare ökar än minskar avhoppen. Ett exempel är att elever som avbryter en gymnasieutbildning inte får börja om på introduktionsprogrammen för att den vägen ta sig vidare mot en gymnasieexamen. De skickas i stället direkt ut på en arbetsmarknad där de har små chanser. Ett annat exempel är att elever som kunnat tänka sig en yrkesutbildning väljer teoretiska program eftersom yrkesprogrammen inte ger högskolebehörighet. När de sedan inser att den teoretiska vägen inte var rätt för dem är redan de flesta dörrar stängda.
Regeringen har en högljudd och högstämd skolretorik, men när det kommer till att leverera verkliga resultat är facit oroväckande svagt. Det duger inte.