När kommer alkolåsets första dödsoffer?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varje dödsfall som orsakats av en påverkad förare är ett dödsfall som borde ha undvikits. Därför installerar en allt större del av yrkestrafiken alkolås i sina fordon. Men det är ofta en bortkastad investering och, betydligt allvarligare, en falsk säkerhet. En standard för hur alkolås ska fungera är flera år borta, många alkolås har stora kvalitetsbrister och det finns en uppsjö av metoder att lura alkolåsen. Dessutom lägger alkolåsen inte märke till om föraren missbrukar droger eller farliga tabletter.
Kvällstidningarna har rapporterat om alkolås som låtit testpersonerna köra direkt efter att de druckit en halv flaska vin. Hemtjänstpersonal har blivit stående när de har tvättat händerna med alkoholhaltig tvål, när föraren snusat eller när de helt enkelt inte förmått blåsa tillräckligt hårt och länge för att alkolåset ska godkänna luftprovet.
Motorförarnas helnykterhetsförbund är kritiska mot att många av alkolåsen är för användarovänliga och för enkla att manipulera.
Vi förstår alla att ett för "tillåtande" alkolås kan vara sämre än inget alls - men det övernitiska låset som stoppar föraren utan orsak kan få väl så allvarliga konsekvenser. Vad händer när hemtjänstpersonalen inte når fram, ambulansen blir stående eller brandbilen inte vill starta?
Alkolåsen kommer att utvecklas, men möjligheterna att manipulera låset kvarstår. Hur ska vi kontrollera att lantbrevbäraren inte låter någon annan blåsa? Hur vet vi att taxichauffören inte använt en hårtork eller blåsbälg? Hur kan vi vara säkra på att kommunalrådet inte köpt en "alko-by-pass" på nätet? För många personer med alkoholproblem är manipulationer en del av vardagen - skulle de verkligen dra sig för att lura ett alkolås?
Många yrkesförare arbetar långt över det tillåtna antalet timmar per dygn. För att hålla sig vakna är det inte sällan andra droger än alkohol som tas till. Men alkolåset godkänner vilka nivåer som helst av kokain, kat eller andra olagliga och trafikfarliga substanser i kroppen.
En effektiv kamp mot onyktra och drogpåverkade förare måste våga ta steget förbi alkolåset. Kräv istället täta och oannonserade stickprover på förare med nolltolerans mot den som ertappas påverkad. Testerna kan inte manipuleras, också de som har problem med andra droger än alkohol fångas och bilar blir inte stående i nödsituationer för att testet varit felkalibrerat.
Den med alkohol- eller drogproblem kan dessutom erbjudas hjälp att komma ur sitt beroende - en hjälp inget alkolås i världen kan erbjuda.
Problemet med onyktra och drogpåverkade förare är för stort för plakatpolitik. Ett ensidigt fokus på alkolås som lösning är vilseledande och farligt. Låt oss inse det innan alkolåset krävt sitt första dödsfall.
DEBATT
Frederick Scholander företräder Taxi 020, med drygt 1 000 chaufförer