På 1980-talet startade min farbror Kurt inspirerad av Gaiafilosofin sitt företag med en tydligt närproducerad profil. Tanken var enkel. Ekologisk djurhållning, korta transporter, lösdrift innan slakt och ett värdigt avslut. Med förädling och försäljning i en liten butik i närliggande lokaler, så påminde detta om ett koncept som vi kan se längre söderut i Europa.
”Nya” idéer kräver vidsynthet hos omgivningen och ett visst mått av tålamod hos den målinriktade entreprenören eftersom risken finns att marknaden inte anammar dina tankar eller låter sig imponeras av din fasta övertygelse. Kurt gjorde en grundlig avstämning den västsvenska kommunen, med sina skolor och äldreomsorg samt andra potentiella kunder. Det visade det sig att intresset var stort och alla tummade kollektivt upp det vågade och behjärtansvärda initiativet.
Privatintressenter sällade sig till skaran och lovade att handla. Stärkt av den uppmuntrande reaktionen startade Kurt sitt företag som kom att heta Ekokött. Allt hade kunnat vara perfekt, men tyvärr var tiden inte mogen och kommunens centrala inköpsavtal medgav inte att man handlade lite dyrare lokala råvaror. Detta den högre kvaliteten och etiska djurhantering till trots. Skaran av privata köpare var inte stor nog för att bära verksamheten.
Farbror Kurt tänkte helt rätt, men marknaden var inte mogen. Idag när närproducerat är en alltmer avgörande beslutsfaktor i valet av produkter, så dyker det upp fler och fler producenter av kött, sylt, ostkaka, glass, ost och mycket annat. Ökad efterfrågan och medvetenhet leder till att nya aktörer vågar ta steget fullt ut och gå från hobbyproduktion till att bli kommersiella. Antalet gårdsbutiker och utbudet av närproducerade produkter i takt med detta. Den gamla tidens produktnischade butiker har fått nytt liv på landsbygden när vi konsumenter gör våra medvetna val. Allt fler restauranger och kaféer tar strategiska beslut genom att bestämma sig för att välja närproducerade råvaror när de komponerar sina menyer och väljer varor till sina butiker. Detsamma gäller oss i vår verksamhet.
Ovan nämnda faktorer är bara några av fördelarna med att producera nära ”källan”. En av de absolut största fördelarna är att möjligheterna för ett liv på landsbygden ökar. Genom att kunna förädla sina råvaror, om det så gäller att göra glass av mjölk och grädde, sylt av bär eller korv av gris så skapas möjlighet till ökad lönsamhet. Kan samma producent dessutom sälja sina produkter på gården så är det ännu bättre.
Min bror och hans sambo är ett exempel på hur en relativt liten gård genom egen djurhållning, i deras fall lamm, förädling och även försäljning har möjlighet att leva av det gården ger. I såväl Västerviks kommun som i grannkommunen Vimmerby finns det exempel på aktörer som kombinerar den småskaliga produktionen, förädlingen och försäljningen med två andra viktiga inkomstmöjligheter - kafé och boende.
Detta är exempel på det som kännetecknar många av landsbygdsföretagen - kreativitet och beslutsamhet. Kanske är det dessa egenskaper och allmänhetens växande medvetenhet som gör att vi kanske bara har sett början på det som med lite tidsperspektiv kommer att betecknas som Den nya gröna vågen.