Naturligt att vi vänder oss till kommunen

Västervik2010-03-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På tidningens hemsida reagerar flera av debattörerna med ryggmärgsmässig inskränkthet på frågan om skärgårdsföretagarnas begäran om kommunalt stöd till skärgårdstrafiken, nämligen; "inga kommunala pengar till privata företagare". Det är naturligt att vi som företagare vänder oss till Västerviks kommun i den här frågan, vi är verksamma här. Kommunen driver turismutveckling genom den egna turistorganisationen och Västervik Framåt AB. Vi är inte ute efter kommunkassan, vi är ute efter ett stöd som bland annat innebär att kommunen ska engagera sig och hjälpa oss med kreativa lösningar för att trygga skärgårdstrafikens framtid. Detta innebär bland annat ekonomiskt, att undersöka vilka offentliga medel till trafikstöd för kommuner som finns tillgängliga. Dessa kan finnas på Regionförbundet, Länsstyrelsen, Tillväxtverket och genom olika EU-fonder. Detta är inget konstigt, så sker i dag inom andra trafikområden. Söker inte kommunen de medel som är avsatta för dylika ändamål så söker någon annan dessa. Vi har själva jagat liknande stöd till företag men utan resultat. Här behövs en större aktör, nämligen kommunen. Politikerna i Västerviks kommun (kommuninnevånarnas företrädare) har på olika sätt, bland annat ekonomiskt, stöttat företagsetableringar i skärgården. Vi utgår från att tanken med stödet är att det främst skall gynna Västerviks kommun som helhet, men även de enskilda företagen. Båda ska vara vinnare.Beträffande besöksnäringsföretagen så har vi som företräder dessa pekat på det samspel mellan turismföretagen och skärgårdstrafiken som är en grundförutsättning för tillväxt, nämligen: Inga besöksmål ingen trafik, ingen trafik inga besöksmål. Detta samband inser kommunpolitikerna, det torde vara ett av skälen till att man tidigare ekonomiskt stöttat skärgårdstrafiken (1998-2007). Det offentliga stödet till trafiken är en trygghet under en etableringsfas vid ett långsiktigt företagande. Det kan avvecklas, men bör så göras enligt en plan i samarbete med näringen.Sommartrafiken bärs upp av turismen vilken också innebär fördelar och mervärden för sommargäster och fastboende. Den är också en förutsättning för en i framtiden säsongsförlängd trafik.Säsongen 2009 sålde de båda rederierna cirka 40 000 biljetter (enkelbiljetter). Många av biljetterna såldes till turister som kom till Västervik där skärgården var den främsta besöksanledningen. Dessa besökare bodde kanske på campingplatser, hotell eller Lysingsbaden. De handlade i kommunens affärer, åt på restauranger eller konsumerade annan service. De reste hem och berättade för släkt och vänner. De blev förhoppningsvis "västerviksambassadörer".
Debattreplik
Jan Hartman, Rågö Naturreservat och Lina Johansson, Hasselö.
Läs mer om