Ny kustjärnväg nödvändig för regionutvecklingen

Västervik2010-11-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tack vare Alliansens historiska infrastruktursatsning om nära 500 miljarder kronor fram till 2021 rustas nu vägar och järnvägar upp i sydöstra Sverige. Emmabodabanan, Kust-till-Kustbanan och Tjustbanan är medräknade. Det är vi glada för. Nu måste vi dock blicka framåt och hur vi på bästa sätt kan lösa morgondagens problem. I dagsläget består Kalmar län av fem, Östergötland av tre och Blekinge av två arbetsmarknadsregioner. I framtiden måste arbetsmarknadsregionerna förstoras, framförallt genom en effektivare infrastruktur, om hela Sverige ska leva. För att nå hit måste vår region bli mer konkurrenskraftig och attraktiv för både boende och företagande. En timma brukar därför anges som övre tidsgräns för rimligt pendlingsavstånd. Som infrastrukturen ser ut i dag är restiderna för långa för att möjliggöra pendling. Därför bör infrastrukturen byggas ut så att man inom en timma kan ta sig från Västervik till Kalmar. För att nå målet om restid mellan Kalmar och Västervik och på en timma och rimlig restid på under 45 minuter mellan Kalmar och Karlskrona krävs en ny kustjärnväg. En kustjärnväg innebär att kollektivtrafiksrestiden halveras. De nära 150 000 invånarna i Kalmar läns kustkommuner skulle då ha tillgång till en gemensam arbetsmarknadsregion, samt ha Östergötland, Blekinge, Kronoberg och Skåne betydligt närmare. Hela sydöstra Sverige skulle på detta sätt knytas samman, vilket skulle vara mycket fördelaktigt vid en eventuell framtida regionförstoring. Resan från Kalmar via Oskarshamn och Västervik till Linköping skulle ta två timmar, allt medan Växjö och Karlskrona kommer att finnas inom en timmas pendlingsavstånd när Emmabodabanan och Kust-till-Kustbanan är upprustade. Med anledning av ovanstående har vi moderata ledamöter från Kalmar län, Östergötlands län och Blekinge län under riksdagens allmänna motionsperiod yrkat på en översyn för att utreda de samhällsekonomiska vinsterna av en kustjärnväg som sammanlänkar Östergötland, Kalmar län, Blekinge och Skåne.
Debatt
Skribenterna är riksdagsledamöter. Jan R Andersson (M) Kalmar, Jörgen Andersson (M) Västervik, Finn Bengtsson (M) Linköping och Annicka Engblom (M) Karlskrona.
Läs mer om