Ny stambana Stockholm - Malmö

Västervik2012-02-01 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östergötland har förlorat decennier av utveckling av järnvägen på grund av att infrastrukturfrågan behandlats minst sagt styvmoderligt av riksdag och regering. Frågan om upprustning av stambanan borde ha varit löst och upprustningen genomförd för länge sedan.

I dag är det främst regeringen som stoppar tankarna på en ny/förbättrad järnväg i en region som behöver en väl fungerande järnväg för att kunna växa sig stark. Men regeringens nonchalans mot Östergötland beror också på bristen på regionalpolitisk dådkraft. Finns det inga riksdagspolitiker från länet som skulle kunna ha drivit eller numera kan driva frågan? Nyligen offentliggjordes planerna på snabbtåg mellan Oslo och Berlin, via Trelleborg. Det är en vidareutveckling av höghastighetståget mellan Oslo och Köpenhamn och kallas Coinco II. Det nya projektet har fått stöd av EU. Och naturligtvis deltar region Skåne i planerna.

Region Skåne finns också med både i planer på tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn samt väg- och järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Skåneregionen sjuder av liv och utveckling. Ett efterföljansvärt exempel för Östergötland om man vill ha snurr på hjulen! Se även på Västra Götalandsregionen som blomstrar.

Gemensamt för de projekt som planeras eller diskuteras inom EU är att EU står för delar av investeringen. Kommissionen har presenterat de viktigaste transportstråken i Europa, vilket betyder att man antagit ett förslag att omvandla det nuvarande lapptäcket av vägar, järnvägar, flygplatser och kanaler i Europa. Avsikten med EU-kommissionens förslag är att ett stomnät som utgör ryggraden för transporterna inom EU skall vara på plats till år 2030. Ett av EU prioriterat transportstråk är det som går från Stockholm, via Norrköping, Linköping, Jönköping till Malmö/Helsingborg. Ett annat är Borås - Göteborg. Här måste vi vara med annars kommer vi att bli betraktade som ett u-land i framtiden!

Vi uppmanar härmed regeringen att se till att få en del av finansieringen för ny stambana/höghastighetsbana Stockholm - Malmö betald av EU!

Det är självklart ett tillfälle som regeringen inte får låta gå Sverige förbi!

Debatt
Läs mer om