Nya lösningar krävs för infrastrukturen
Ulla Löfgren. Foto: Jonas Ekströmer
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vårt land har under de senaste åren endast satsat omkring hälften så mycket på vägunderhåll som många andra EU-länder. Nödvändiga satsningar i miljardklassen har gått till någonting annat. Det är därför inte konstigt att vi nu står inför en stor utmaning när det gäller infrastrukturen.
Efter år av eftersatta investeringar krävs det omfattande nyinvesteringar. För 2008 anser därför Vägverket i sitt budgetunderlag att det krävs ett anslag från regeringen på 8,3 miljarder för att möjliggöra drift och underhåll av Sveriges vägar. Detta är en nödvändig infrastruktursatsning för hela Sverige. Tolv års tomgång med brutna löften från socialdemokratin kan därmed äntligen brytas.
Men enbart underhåll räcker inte. Vi måste också bygga nya vägar och järnvägsspår för att underlätta och effektivisera transporter, både för människor i vardagen och för att säkerställa goda konkurrensförhållanden för svenska företag. Många företag, inte minst inom skogsindustrin, är beroende av bra och lättillgängliga kommunikationer.
Alla de åtgärder som Alliansregeringen planerar för att förbättra vägar, järnvägsspår och andra delar av infrastrukturen kan inte genomföras direkt. De viktigaste förändringarna måste ske successivt.
I ett första steg satsar Alliansregeringen 125 miljoner på att förbättra järnvägens infrastruktur. Pengarna skall gå till Banverket och SJ för att öka kapaciteten och underhållet. Samtidigt har socialdemokratins löfteskarusell under tolv år med pengar till olika satsningar snurrat iväg utan hänsyn till en utebliven indexkompensation för dyrare material och höjda entreprenadpriser. Därför är det också märkligt att socialdemokratin nu inte är öppen för nya finansieringsformer för vägar och järnvägar.
Den till synes orubbliga principen att staten alltid skall stå som finansiär av väg- och järnvägsinvesteringar bygger enbart på historiska låsningar och det finns en uttalad och märklig skepsis från oppositionen om samarbete med näringslivet. Nya finansieringsformer där staten, tillsammans med privata företag, bygger och underhåller nya vägar och järnvägar är ett utmärkt komplement till enbart skattefinansierade satsningar.
PPP-projekt (private public partnership) är en finansieringsform som blivit allt vanligare där företag ansvarar för finansiering, byggande, drift och underhåll av infrastruktursatsningar som järnvägs- och vägbyggen under statlig översyn. Staten betalar istället en årlig avgift till företaget och en del i finansieringen kan exempelvis vara att i framtiden ta ut vägavgifter för passerande trafik.
Vi behöver nytänkande för att klara av framtidens utmaningar inom infrastrukturen. Här är PPP-projekt en del. Arbetet med att förbättra den svenska infrastrukturen med tyngdpunkt på våra vägar och järnvägar gör vi bäst tillsammans, över region- och länsgränser. Vi har en lång väg att gå för att komma ifatt år av försummelser. Men med allt fler i arbete och därmed allt bättre statsfinanser finns en grund för att påbörja en bättre infrastrukturpolitik. (SNB)
DEBATT