I år kommer en ny lag som jag tror öppnar upp för personer med funktionsnedsättning att delta i samhällslivet på jämlika villkor som andra. Det handlar om den lag som ger kommunerna möjlighet att erbjuda mobilitetsstöd till personer som hittills varit hänvisade till färdtjänst.
Tillgänglighet inom hela transportsystemet är grundläggande för att uppfylla det handikappolitiska målet om full delaktighet i samhällslivet. Tillgängligheten inom kollektivtrafiken har förbättrats men mycket mer behöver göras för att öka tillgängligheten. Antalet personer som varje år har beviljats ett statligt bilstöd har ökat mellan 2010 och 2011 från 1 680 till 1 840 personer. 2012 hade ca 320 000 personer tillstånd att åka färdtjänst och de gjorde tillsammans cirka elva miljoner resor. De flesta resenärerna, 80 procent, var 65 år eller äldre.
Det finns ganska många personer som har beviljats färdtjänst men som hellre skulle vilja använda egen bil för att öka möjligheterna att förflytta sig, trots att man inte uppfyller kraven för att få bilstöd enligt bestämmelserna i socialförsäkringsbalken. För mig som kristdemokrat är det angeläget att denna önskan så långt möjligt uppfylls. Regeringens initiativ är därför mycket välkommet.
Under tre år har en försöksverksamhet med mobilitetsstöd bedrivits i 16 kommuner. De som har beviljats mobilitetsstöd har varit mycket positiva. Man har fått höjd livskvalitet genom framför allt större rörelsefrihet och frihetskänsla. För de medverkande kommunerna, som var och en har satt sitt eget regelverk, har försöksverksamheten inneburit en genomsnittlig kostnadsminskning om cirka 66 000 kronor för varje beviljad ansökan om ekonomiskt stöd. De flesta ansökningarna har gällt anpassningar, som vridbart passagerarsäte, ramper, eller lyftanordningar. Mindre än hälften har gällt inköp av bil.
Regeringen har nu, genom barn- och äldreminister Maria Larsson, lagt ett lagförslag om mobilitetsstöd på riksdagens bord. Lagförslaget behandlas i Riksdagen den femte mars. Det är ett komplement till färdtjänst som gör det möjligt för kommunerna att använda en del av de resurser som används för färdtjänst på ett mer flexibelt sätt, anpassat efter den enskildes behov. Kommunen får själv bestämma om, och i så fall i vilken omfattning mobilitetsstöd ska lämnas och utforma sina regler utifrån de lokala och regionala förutsättningar som råder. Självklart skiljer sig förutsättningarna att förflytta sig med kollektivtrafik och färdtjänst respektive egen bil mellan Stockholms innerstad och en glesbygdskommun som Högsby eller Torsås.
Jag ser mobilitetsstödet som ett viktigt verktyg för personer med funktionsnedsättning att öka sin livskvalitet. Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli i år. Detta är ett lagförslag som kan ge ökad rörelsefrihet!