Opassande förslag

För en knapp månad sedan skrev Rebecca Adolfsson, ordförande i Moderata ungdomsförbundet i Västervik, ett inlägg där hon argumenterade för betygsättning av lärare. I dag kommenterar lärarstudenten Andreas Billtorp detta i debattinlägget nedan.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2010-04-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag är klar med mina lärarstudier inom kemi och biologi om cirka en månad och har för tillfället min avslutande praktik på Västerviks gymnasium. Jag trivs i lärarrollen och känner en stolthet över det yrke jag valt, tråkigt bara att stödet från samhället ibland är svalt men det kan man leva med. Lite värre är det när man ytterligare en gång får läsa om hur yrkeskåren ska behandlas - som för en tid sedan.Jag vet inte om man ska ta dina argument på allvar men eftersom de är publicerade får man anta att det skrivna gäller. Kursbetygen på elevernas prestationer är myndighetsbeslut, som du skriver, eftersom lärare är myndighetspersoner och dessutom utbildade sådana. Detta kan ej likställas med en utvärdering i kursslutet av elever då elever inte är myndighetspersoner. Alltså faller ditt argument. Med detta menar jag inte att elevernas utvärderingar ska negligeras då denna utgör en viktig och värdefull återkoppling för den enskilde läraren.Det man kan utläsa av ditt inlägg är att du ifrågasätter en hel yrkeskår, mycket välplacerat och snyggt i en valrörelse. Detta är något som inte passar sig annars heller. Vill du få till en förbättring för lärare och elever bör du utnyttja ditt mandat för att kämpa för fler lärare och mindre klasser. Eller att du tar ställning om arbetstiden för lärare. SKL vill till exempel ta fem timmar från förtroendetiden till att lägga dessa till undervisningstid, vilket i praktiken blir att lärarna, om detta går igenom, får fem timmars extra arbetsvecka då tiden till förtroendetid inte går att kapa praktiskt hur som helst. Detta blir utan lönepåslag. Lärararbetet består av mycket mer än lektionstiderna och mycket av lärarens arbete är osynligt för eleverna som bara ser toppen på isberget. Att betygsätta toppen av isberget ger inte något att utvärdera situationen efter. Om man inte lärde sig detta efter Titanic lär det för alltid bli en överraskning.Jag tror inte att de som är anhängare till lärarbetyg har en aning om vad de pratar om utan bara vräker ur sig något för att stärka sin ställning genom att kasta skit på andra, i detta fall som så många andra är lärarna måltavlan. Om lärare ska ha betyg på sig ska detta även gälla för socialsekreteraren och läkaren för att bara nämna ett fåtal som genom sin yrkesroll påverkar människors liv. Jag är dock helt emot hela idén att betygsätta yrkesgrupper, vilket jag antar framgår. Ett citat från professor Granström och docent Colnerud, båda inom pedagogik vid Linköpings universitet, kanske ytterligare kan få anhängare av lärarbetyg att betänka sin ställning; "...kontroll är en raffinerad metod att deprofessionalisera och kränka en yrkesgrupp".
Debattreplik
Anders Billtorp är lärarstudent vid Linköpings universitet och medlem i Moderata samlingspartiet. Detta är en replik på Rebecca Adolfssons (MUF Västervik) inlägg "Betygsätt lärare" i VT tisdagen den 16 mars.
Läs mer om