Örnfjäder (S) föreslår minskat järnvägsunderhåll

Jan R Andersson.  Arkivfoto: Karin Hertz

Jan R Andersson. Arkivfoto: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2012-06-05 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna i trafikutskottet vill nu tillsammans med SD, MP och V återförstatliga drift och underhåll av landets järnvägar. Detta utan att se vilka konsekvenser det skulle få för själva järnvägsunderhållet men också kostnadsmässigt.

S lever uppenbarligen fortfarande kvar i tron att allt var bättre förr, trots att S själva drev igenom konkurrensutsättningen för över 10 år sen och trots att partiledaren Stefan Löfven uttalat sitt motstånd till återregleringar.

Att som oppositionen skylla järnvägens vinterproblem på konkurrensutsättningen är ett lågvattenmärke. Drift och underhåll av järnvägen var kraftigt eftersatt när Alliansen tog över 2006.

Vi återhämtar landet från Socialdemokraternas järnvägsslarv, resurserna till drift och underhåll är 80 procent högre i dag jämfört med tidigare S-planperiod, men man kan inte återhämta allt eftersatt underhåll över en natt. Trots intensivt arbete så kommer det att ta flera år att rätta till gamla försyndelser på järnvägsunderhållet.

Drift- och underhållsverksamheterna har effektiviserats och kompetensläget är nu högre, nya former och idéer för drift och underhåll växer fram. Trafikverket och flera externa utredningar menar att avregleringen har gjort underhållet mer effektivt och att vi har fått ut 25 procent mer järnväg för pengarna genom konkurrensutsättningen.

Vad skulle då ett återförstatligande av järnvägsunderhållet medföra? Med 25 procent mer underhåll genom konkurrensutsättning skulle landet få mindre järnvägsunderhåll för pengarna med oppositionens förslag. Trots positiva resultat vägrar S att lyssna på Trafikverket som med kraft avvisar S-förslagen.

Lika kallsinniga är S till att det i privata företag riskeras tusentals jobb och förlorad kompetens i underhållsbranschen. Inte heller berättar S hur ett återförstatligande ska finansieras eller vad det kommer att kosta - ska resurser tas från vård och skola?

Krister Örnfjäder (S) föredrar alltså mindre effektivt underhåll och mindre järnväg för pengarna. Det gynnar varken underhållet, resenärerna eller godstransporterna. Det blir därför tomma ord när S påstår att de vill satsa på infrastruktur och näringspolitik.

Alliansen har gjort en historisk infrastruktursatsning på 500 miljarder i den nationella planen för 2010-2021, som dessutom är finansierad. För 2012-13 får järnvägen 3,6 extra miljarder för att förbättra drift och underhåll, reinvesteringar och trimningsåtgärder.

Vi vill utveckla och förbättra järnvägssystemet, de som är mest kompetenta ska sköta underhållet så att utvecklingen går framåt för en bättre fungerande järnväg. Med Alliansen får Sverige mer järnväg för pengarna.

Debatt
Läs mer om