Ovederhäftigt svammel och osakliga angrepp

Västervik2006-03-01 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Folkpartisten Kenneth Hardy Axelsson har ännu en gång fått tillgång till spaltutrymme i VT för en så kallad debattartikel, vars huvudsakliga syfte tycks vara att ösa galla över undertecknad. Eftersom hans osakliga och onyanserade angrepp inte enbart drabbar mig, utan också drar in mina tidigare medarbetare på barn- och utbildningskontoret och nämndens tidigare ordförande vill jag, i den mån det låter sig göras, redogöra för mina synpunkter på KH:s värsta råsopar.
KH skryter med att han minsann för ett antal år sedan både öga mot öga och i debattartiklar allvarligt kritiserat mig för mitt sätt att hantera min chefspost på. Vad kritiken handlar om framgår inte av den nu aktuella eller tidigare "debattartiklar". KH efterlyser "rak kommunikation" men ägnar sig själv i huvudsak åt ovederhäftigt svammel. Min mycket bestämda uppfattning är att KH av mig erhållit klara och otvetydiga besked i de två frågor, som vi två avhandlat "öga mot öga".

Båda frågorna avser gymnasieskolan och för KH:s skull skall jag upprepa beskeden:
1. Du kunde själv inte erhålla fortsatt förordnande som lärare på det vid den tiden nystartade mediaprogrammet av det skälet att du inte hade någon lärarutbildning, vilket enligt gällande skolförordning är en förutsättning för erhålla tillsvidareanställning som lärare.
2. Din goda vän frilansfotografen NN, som i och för sig skaffat sig lärarbehörighet, uppmanades av mig att söka arbete på annat håll än vid Västerviks gymnasium. Samtidigt uppmanades ytterligare en lärare på samma program att lämna detsamma. Skälen för mitt agerande var att elever och föräldrar anfört kraftfull kritik mot att de två nämnda lärarnas interna "krig" på ett oförsvarligt sätt påverkade undervisningen negativt.
För att kunna bemöta KH:s angrepp i övrigt skulle jag behöva en "rak" information om vad som avses med både det ena och det andra i artikeln. Eftersom jag uppfattar att texten närmast har karaktären av gåtor, som läsaren själv måste gissa sig till betydelsen av, förbehåller jag mig rätten att "gissa" vad som avses.
1. Under förre barn- och utbildningschefens tid byggdes det upp nya väggar och murar på BUK". Dessutom skulle det ha murats in "en massa skit" - KH:s uttryck - i väggarna. Vad KH menar med detta påstående kan jag inte ens gissa.
2. KH efterlyser människor, som kan förändra "gamla och inavlade strukturer". Återigen går jag bet på att tolka budskapet; vilka strukturer avses?
3. Vad menar KH med att barn- och utbildningsnämndens ordförande skulle ha "suttit i knät" på förre barn- och utbildningschefen? Det är min bestämda uppfattning att jag alltsedan min tid som kommunalkamrer i Tjust-Eds kommun och framgent under min mångåriga tjänstgöring i Västerviks kommun aldrig vare sig haft någon av de många ordförandena i knät och inte heller själv suttit i något sådant knä. I stället har jag satt en heder i att ha ett förtroendefullt samarbete med mina respektive ordföranden samtidigt som jag värnat om min professionella integritet. Jag har heller aldrig tidigare hört någon anföra kritik av denna karaktär.
4. Är det folkpartisten KH:s mening att kommunrevisionen är en betydelselös institution "placerad utanför de politiska besluten". Det är min bestämda uppfattning att det kanske viktigaste förtroendeuppdraget för den politiska oppositionen är det som ordförande i kommunrevisionen. Som kommunmedborgare är jag själv mycket angelägen om att det finns ett kommunalt organ, som på ett aktivt sätt kan granska "makten". Att en erfaren kommunpolitiker som Inger Wiman innehar denna ordförandepost vill jag hävda är en mycket bra ordning.
5. Är det verkligen folkpartisten KH:s uppfattning att barn- och utbildningskontoret befolkas av "några bakåtsträvare som under en allt för lång tid levt i en utvecklingsfientlig och skyddad verkstad"? Jag kan ärligt och uppriktigt och utan att beröra min egen eventuella roll i sammanhanget hävda att den skol- och resultatutveckling som åstadkommits inom skola och förskola i Västerviks kommun av väldigt många, inom och utom kommunen, betraktas som föredömlig och i många stycken efterföljansvärd. Eleverna själva, deras lärare och skolledare skall ha den största heder av denna positiva utveckling.
Barn- och utbildningskontoret och dess skickliga och utvecklingsbenägna tjänstemän, ingen nämnd men framför allt inte den framgångsrika utvecklingsfunktionen glömd, har också bland annat genom ett gediget och framsynt kvalitetsutvecklingsarbete bidragit till att Västervik har ett aktat namn i den nationella skolvärlden.
Jag kan som avslutning inte avstå från att själv ställa följande frågor:
1. Vad är motivet för att VT gång efter gång låter Kennet Hardy Axelsson ta heder och ära av kommunens förtroendevalda och tjänstemän? Är det möjligt att nästa gång det blir aktuellt få besvara kritiken vid samma tillfälle som den delas ut?
2. Finns det något av folkpartisten KH:s uttalade kritik, som också folkpartiet står för, eller ska kritiken betraktas som KH:s egen?SVAR:
En öppen debatt är en självklarhet i ett demokratisk samhälle och tidningen är ett viktigt forum att framföra åsikter i. Vilka som vill delta i debatten och vilka ämnen de vill ta upp avgör inte tidningen. Västerviks-Tidningen beställer inga debattartiklar. Men tidningen bestämmer vad som publiceras och jag har som ansvarig utgivare ansvar för vad som trycks.
DEBATT
Lennart Fredriksson var barn-och utbildningschef i Västervik till och med september 2004. 
Läs mer om