Varje år genererar konsumtionen av buteljerad dryck i Kalmar län cirka 7 000 ton koldioxidutsläpp. Det motsvarar drygt tre miljoner mils bilkörning – en bilresa från sydligaste punkten i Sverige till den nordligaste – fram och tillbaka 10 000 gånger. Samtidigt kastar länsborna ungefär fem miljoner burkar och PET-flaskor i soporna och naturen istället för att panta dem. När returglasflaskan nu ersätts av PET kan dryckesindustrins miljöpåverkan komma att öka ytterligare. Det är hög tid att ifrågasätta budskapet från Returpack och dryckesindustrin om att panta mera – lösningen på miljöproblemet är snarare att panta mindre.
I Sverige konsumeras varje år dryck ur cirka 1,7 miljarder burkar och PET-flaskor. Och trots att svenskarna är bland de bästa i världen på att panta kastas cirka 200 miljoner burkar och PET-flaskor i soporna och naturen varje år enligt ny statistik från Returpack. Samtidigt genererar konsumtionen av buteljerade drycker i Sverige över 240 tusen ton koldioxidutsläpp årligen. Det motsvarar 52 000 flygresor tur och retur till Thailand.
Om vi skulle ersätta all buteljerad dryck vi svenskar konsumerar med sådant som vi kolsyrar själva skulle koldioxidutsläppen halveras. Genom att kolsyra sin egen dryck med kranvatten som huvudingrediens kan en familj på fyra personer dessutom spara cirka 3700 flaskor och burkar på fem år.
När returglasflaskan nu ersätts av PET kan dryckesindustrins miljöpåverkan komma att öka ytterligare. Redan för ett par år sedan slutade Carlsberg sälja läsk i returglasflaskor och nu i vår slutar även Spendrups med tillverkningen. Returglasflaskans ersättare blir 33 centiliters PET-flaskor. Detta trots att Spendrups egen statistik visar att PET-flaskan på många sätt är miljömässigt underlägsen.
Bryggeriets statistik visar att en PET-flaska har över 30 procent större klimatpåverkan än en returglasflaska av motsvarade storlek. Återvinningsgraden för PET-flaskor i mindre storlek är också betydligt lägre, 76 procent, att jämföra med 98 procent för returglasflaskan. Att bryggeribranschen medvetet väljer att satsa på material som har större klimatpåverkan och dessutom en jämförelsevis låg återvinningsgrad är en tydlig signal om att industrin rör sig i helt fel riktning miljömässigt.
Med Returpacks budskap ringade i öronen är det naturligt att komma till slutsatsen att vi helt enkelt måste panta mera. Med bakgrund av den statistik vi har är detta budskap förledande, och vi menar att lösningen på problemet är precis den motsatta – för att göra en riktig insats för miljön måste vi panta mindre. För oavsett det faktum att vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta är konsumtionen av buteljerad dryck det grundläggande problemet.
Vi har under många år invaggats i tron att det räcker med att panta för att göra gott för miljön. Men den verkliga möjligheten till förändring finns i att Sveriges konsumenter gör medvetna val och skippar PET-flaskan.