Pumplagens konsekvenser

"Den påtvingade reformen har allvarligt stört möjligheterna att få bensinstationer att gå runt i en bransch som verkar med små marginaler. Trafikutskottets utredning visar att utöver de som redan lagts ner, kommer ytterligare 5-10 tankställen i Kalmar län att läggas ner under 2010", skriver två kristdemokratiska riksdagsledamöter nedan.

Skribenterna kommenterar pumplagens konsekvenser för länet. Foto: Scanpix

Skribenterna kommenterar pumplagens konsekvenser för länet. Foto: Scanpix

Foto: INGVAR KARMHED / SvD / SCANPIX

Västervik2010-03-02 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den rödgröna soppa Miljöpartiet kokade upp när man drev igenom pumplagen har blivit en riktig soppatorsk. Trafikutskottet har låtit utvärdera de konsekvenser som pumplagen medfört på landsbygden. Den kritik Kristdemokraterna framförde redan 2005 bekräftas nu. Bristen på teknikneutralitet har medfört en ensidig fokusering på etanol trots att detta energislag nu på flera håll avfärdas som övergångsbränsle. Den ensidiga fokuseringen har skett på andra drivmedelsalternativs bekostnad. Miljödiesel och biogas har fått stå tillbaka, inte på goda grunder, utan på grund av det ensidiga kostnadsfokus som pumplagen tvingat fram.Den påtvingade reformen har allvarligt stört möjligheterna att få bensinstationer att gå runt i en bransch som verkar med små marginaler. Trafikutskottets utredning visar att utöver de som redan lagts ner, kommer ytterligare 5-10 tankställen i Kalmar län att läggas ner under 2010. Utredningen berättar också hur Arvika kommun i byn Gunnarskog överväger att själva behöva tillhandahålla drivmedel för sina fordon i en drivmedelcistern ovan jord. Macken har lagt ner i Gunnarskog och kommunen behöver få tillgång till drivmedel för hemtjänstens bilar och räddningstjänsten. Som en följd av det rödgröna förslaget riskerar alltså kommunen att behöva ta rollen som bensinmacksföreståndare. Att placera denna uppgift i kommunala händer måste kännas ovant för de flesta utanför vänsterpartiets studiecirklar. Gunnarskogsborna får än så länge själva köra långa sträckor för att tanka.Göran Hägglund har under det senaste året påtalat vikten av att det finns gränser för vad politiken ska göra och ta sig an. Att påtvinga bensinstationer vilket drivmedel de ska sälja, har visat vara en tydlig sådan gräns. Kristdemokraterna vill stödja nya, förnybara drivmedel att göra entré i våra bilars tanklock. Detta gör vi bäst genom en miljöpolitik i framkant som samtidigt är ansvarsfull.
Debatt
Anders Andersson är riksdagsledamot för Kristdemokraterna, Kalmar län och Lars Gustafsson är riksdagsledamot för Kristdemokraterna och partiets representant i utredningsgruppen.
Läs mer om