Regionförstoring mycket viktigt för bygden

I debattartikeln nedan kommenterar kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) infrastrukturen i allmänhet och Tjustbanan i synnerhet. Inlägget är också en replik på Ulf Anderssons insändare här i VT den 12 januari.

Inställt. Inställt. Inställt. Inställt. Det blir buss resten av vintern om man vill åka på Tjustbanan. Foto:Karin Hertz

Inställt. Inställt. Inställt. Inställt. Det blir buss resten av vintern om man vill åka på Tjustbanan. Foto:Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2010-01-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag delar helt och hållet Ulf Anderssons syn att tidsmässig närhet till andra regioner är mycket viktig för Västerviks kommuns utveckling. Regionförstoring är bygdens enskilt viktigaste strukturella fråga. Syftet är att öka tillväxten genom att ingå i en större arbetsmarknadsregion. Utgångspunkten för vårt arbete är att Västervik i dag är en av landets minsta arbetsmarknadsregioner. Vi har en pendling på 9 procent över kommungränsen, jämfört med 30 i snitt. En vidgning mot östgötaregionen är självklart det som kan ge störst positiv effekt. Fungerande kommunikationer, främst i form av tågtrafik på en modern Tjustbana, är därför ett måste. Mot bakgrund av den senaste tidens fokus på trasiga tåg och inställda turer vill jag påminna om det arbete som har gjorts, och görs, när det gäller vår infrastruktur. Fyra helt nya tåg är beställda genom kommunens medverkan. En investering på över 150 miljoner kronor. Trafiken med dessa börjar senare i vår. Trafikfrekvensen på Tjustbanan är ökad från 10 turer/dag till 16. En förstudie som beskriver alternativa åtgärder för att minska restiden Västervik - Linköping till 45-50 minuter är genomförd. Vi har vidare på eget initiativ förädlat delar av förstudien för att se vad som skulle kunna göras i en första etapp. Slutligen så förbereds investeringar i Tjustbanan på minst 200 miljoner kronor.Godstrafiken är ett bra stöd för utvecklingen av Tjustbanan och den arbetspendling som ska vidga regionen. För 6-7 år sedan rullade inte ett enda godståg på Tjustbanan. Numera går ett fullt godståg 6 dagar i veckan från VTL i Lucernahamnen vidare till kunder i landet. Västerviks kommun har under senare år investerat cirka 20 miljoner kronor i Västerviks hamn, främst i ny järnväg. Ökade godsflöden innebär att de nödvändiga investeringskostnaderna i Tjustbanan kan delas på fler användare. För att stärka hamnen har vi projekterat, utrett och skaffat tillstånd att muddra farleden till Västerviks hamn. En ny farled, som kan ta emot större fartyg med över 200 meters längd, kan vara klar nästa år, en investering på 35-45 miljoner kronor.Avsikten är att skapa ytterligare hamnytor i Lucernahamnen genom att använda muddermassor från farledsarbetena som fyllnadsmaterial. Arbetet med hamnen har gjort att Västervik av Rikstrafiken nämns som ett alternativ för den framtida Gotlandstrafiken. Även vid en enhamnslösning är vi intressanta. Självklart skulle ett trafikunderlag till och från Gotland på 1,6 miljoner resenärer via Västervik ha en radikalt positiv påverkan viljan att investera i våra kommunikationer.På vägsidan har vi fått till enhetlig numrering på stamvägen mellan Västervik och Göteborg, till riksväg 40. Slutligen så kommer den pågående förstudien av en södra infart till Västervik att vara klar till våren. Jag vill inte förneka att vi just nu har en mycket beklaglig situation. De som har uppdraget att sköta om trafiken på Tjustbanan har misslyckats, och det under relativt lång tid. Det irriterar mig minst lika mycket som det säkert irriterar många andra. När det känns som svårast riktar jag mina tankar till de åtgärder vi vidtagit, och som jag redan nämnt. Då känns det betydligt bättre! Jag kan lova att vi kommer att fortsätta att vara mycket aktiva i frågor som rör regionförstoring och vi kommer noga att följa utvecklingen kring Tjustbanan.
Debattreplik
Harald Hjalmarsson (M) är kommunalråd.
Läs mer om