Röd skattechock hotar Småland

Foto: Karin Hertz

Västervik2014-01-18 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I debattartikeln ”Vägslitageavgiften behövs” (14/1) argumenterar socialdemokraten Lena Hallengren för införande av skatt på avstånd och lastbilar i vårt land. Tidigare har man kallat samma skatt för kilometerskatt.

I artikeln menar Hallengren att avgiften behövs och att den skall gå till att förbättra standarden på järnväg och väg. I tidigare budgetförslag har man sagt att den totalt skall inbringa sju miljarder kronor. För den småländska åkerinäringen blir det en kostnadsökning på mellan 600 och 700 miljoner per år. En kostnad som givetvis förs direkt mot åkarens kund, till dig som kund och till industrin som köper frakten.

Hallengren vill få oss att tro att detta handlar om en smart skatteväxling, det vill säga att styra över gods till järnväg genom höjda skatter för landsvägstransporter. Hallengrens kilometerskatt kommer att ha en mycket begränsad miljöeffekt eftersom över 60 procent av alla godstransporter är under tio mil och inte lämpar sig för tåg. Och dessutom, vare sig grisen, industrins gods eller mjölken står vid järnvägsstationen och väntar på ett tåg, dessa måste istället hämtas där de befinner sig, till exempel i Totebo – och där saknas det järnväg.

Denna röda skattehöjning kommer att kraftigt försämrar konkurrenssituationen för de svenska transportföretagen och dess kunder. Utslagning av företag och jobb i våra bygder och andra delar av landet utanför de riktigt stora befolkningscentra blir följden.

Sverige behöver transporter. De binder oss samman och gör det möjligt för människor att resa och varor att fraktas. Ibland är det bästa transportsättet tåg, andra gånger flyg, cykel, bil, båt eller lastbil. Kombinationen skapar ett Sverige som håller samman. Att beskatta lastbilen och bilen hårt utan att erbjuda fungerande klimatsmarta alternativ hotar rörligheten och därmed möjligheterna för oss i Kalmar län och andra delar av Sverige att växa. Vi gillar bilen och lastbilen men inte dess utsläpp, därför ska vi ha grön skatteväxling som främjar klimatsmarta människor men vi säger nej till Hallengrens röda skattehöjningar!

Avslutningsvis Lena Hallengren; på vad sätt förbättras konkurrensförmågan i länets industri om man inför det ni kallar ”vägförbättringsavgift”, en kilometerskatt på avstånd för alla lastbilar. Hur stärks till exempel Saab Barracuda i Gamleby, Guldfågeln i Mörbylånga, Arla i Vimmerby eller Berghs i Mörlunda av en hög lastbilsskatt på avstånd?

Läs mer om