Satsning på infrastruktur måste börja prioriteras!
Bygg nya vägar. Det räcker inte med att förbättra vägunderhållet, det krävs också nybyggnad av vägar, anser ledande moderater i Sydsverige.Foto: Fredrik Persson/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Sverige har under de senaste åren enbart satsat cirka hälften så mycket på vägunderhåll och utbyggnad av infrastrukturen som övriga EU-länder. Väginvesteringarna har sedan 1980-talet pendlat mellan 0,2 och 0,4 procent av BNP. En jämförelse med 1960- och 70-talen visar att väginvesteringarnas andel av BNP då generellt låg på över 1 procent. Detta duger inte för ett land som har sådana möjligheter till ekonomisk utveckling som Sverige. Pengarna till nödvändiga satsningar på vägar och järnvägar har under socialdemokraternas styre minskat med eftersatta underhåll och hindrande av ökad tillväxtkraft som följd. Räkningen för denna misskötta infrastrukturpolitik får den borgerliga regeringen nu hantera.
Vägverket räknar i sina prognoser på att det krävs minst 8 miljarder kronor för att möjliggöra enbart driften och underhållet av Sveriges vägar. Att bara satsa på drift och underhåll är inte tillräckligt, vi måste också bygga nya vägar och järnvägar för att säkerställa nödvändiga konkurrensförhållanden för svenska företag och svensk tillväxt. I detta arbete får inte den borgerliga regeringen backa och hamna i samma återvändsgränder som den socialdemokratiska. Ideologiskt inflytande över viktiga infrastrukturella beslut får aldrig sättas över de samhällsekonomiska aspekterna, vilket varit ett stort problem för utvecklingen det senaste decenniet.
Förbättrade transportsystem är nödvändigt, men problemet är att det inte alltid finns tillräckligt goda ekonomiska förutsättningar. Därför är en förbättrad infrastruktur en stor utmaning för den borgerliga regeringen. Vad Sverige behöver är ett väl fungerande vägnät och en väl fungerande järnvägstrafik för att kunna tillgodose näringslivets behov av ökad handel som innebär ökat transportbehov, statens behov av ökad tillväxt, turistnäringens behov av att kunna fortsätta sin expansion och människornas behov av utökade arbetsmarknadsregioner där pendling inte innebär ett problem.
Det brukar sägas att en infrastrukturinvestering på 1 miljard kronor medför att näringslivets årliga produktion på sikt ökar med 170 miljoner kronor och samtidigt medför att kostnaderna på sikt minskar med lika mycket.
Att satsa på infrastrukturen är en mycket gynnsam investering för hela samhället och för miljön. Den borgerliga regeringen måste ta detta ansvar för samhällsutvecklingen och samtidigt lära sig av de misstag den socialdemokratiska regeringen gjorde under 12 år vid makten.
DEBATT
Artikelförfattarna är moderater från Kalmar län, Skåne, Kronobergs län, Blekinge, Jönköpings län och Halland.