Satsningar inte bara fråga om resurser

Min övertygelse, efter att ha befunnit mig mitt i skoldebatten under ett halvår, är att hos Västerviks skolelever finns det en stor potential för kraftiga förbättringar avseende måluppfyllelse, värdefrågor och kunskapsinhämtning, skriver Jan-Peter Brinkby på dagens debattsida.

Foto: Claus Gertsen /SCANPIX

Västervik2008-06-12 00:09
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ofta kommer jag i kontakt med ett hämmande fenomen, nämligen att en individ, grupp eller organisation begränsar sig själv. Skolorganisationen i Västervik är sedan decennier van vid låg måluppfyllelse och det är lätt att förskräckas över den långa vägen till 100-procentig måluppfyllelse. Varje resa, oavsett längd, börjar dock alltid med ett enda steg.Det största steget, hävdar jag, är av mental karaktär. Det handlar om att tro på sig själv, att se mål och mening i det man gör, att någon annan tror på mig och att denna någon hjälper mig att hjälpa mig själv. När allt detta samverkar så kommer resultaten. Som friidrottstränare fick jag detta bevisat vid senaste träningen på Bökensved. Friidrottarna tränade längdhopp, som vi mätte. Efter de två första hoppen sa jag till en friidrottare att: "Nu vill jag se ett riktigt långt hopp". Resultatet var plus 25 centimeter. Jag upprepade min uppmaning till samtliga friidrottare och i jämförelse med de två inledande hoppen var förbättringen märkbar.Alltsedan jag började debattera skolan har jag försökt förmå kommunfullmäktige att ta täten för en bättre skola. Det har visat sig alltför svårt, då de inte ser mål och mening i min vädjan. Mitt andra steg blir att medverka i nätverk och andra organisationer, samt att flytta påverkansfokus mot skolpolitiker och skolchefen. Jag har förstått att de ser mål och mening med skolan. Det jag vänder mig emot är deras alltför stora fokus mot ekonomi och alltför lilla fokus mot måluppfyllelse och värdefrågor. En förklaringsmodell till fokus är tidigare skolorganisations bristande kontroll på ekonomin, men det ska inte medföra att det är ekonomi som genomsyrar Barn- och utbildningsnämnd (BUN) respektive Barn- och utbildningsförvaltning (BUF). Deras övergripande uppgift är måluppfyllelse, värdefrågor, omsorg och annat som är till barnens och ungdomarnas bästa.Att satsa på skolan handlar inte enbart om resurser. Det handlar om vår inställning, vare vi är elev, förälder, pedagog, chef, tjänsteman, politiker eller annan nyckelperson. Men jag är övertygad om att den kostnad i form av energi, mod, tid och ekonomiska resurser som behövs för skolchefen att aktivt coacha och leda skolledarna är mindre än..., för skolledarna att aktivt coacha och leda pedagogerna är mindre än..., för pedagogerna att inspirera och coacha eleverna är mindre än...,för eleverna att ta ansvar för beteenden och sätta av tid till skolarbete är mindre än..., för föräldrar att aktivt ansvara för och stötta barnen till positivt beteende avseende kost, dygnsrytmer och beteenden är mindre än kostnaden för när det går snett för barnen och ungdomarna.Min uppmaning till dig Lena Karlberg är att coacha dina skolledare. Fråga dem hur de ska bidraga till din vision om värdefrågor och 100-procentig måluppfyllelse. Skolledaren i sin tur coachar pedagogerna och övriga nyckelpersoner för att den enskilda skolan ska nå 100 procent. Eleverna måste självklart ta ansvar för beteenden och kunskapsinhämtning. Det blir mycket lättare i en miljö där det finns mål och mening. Uppfostransansvar, att tillse att barnen och ungdomarna äter och sover tillräckligt och mycket, mycket annat är föräldrarnas skyldighet och rättighet. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken heter det och en elev som sitter uppe till långt efter midnatt, dricker coca cola och hoppar över frukost är knappast redo för skolan. Det kan inga resurser i världen råda bot på. Jag hoppas att Harald Hjalmarsson och Tomas Kronståhl vid det här laget har besökt Haninge kommen eller åtminstone bokat tid med sina ledande (skol)partikamrater. Det gäller att finna inspiration och de goda exemplen. På hemmaplan finns de också om än i alltför ringa utsträckning. Ett exempel är hur åk 5 eleverna på Marieborgsskolan har 100 procent måluppfyllelse i engelska.Skulle det visa sig att vi trots alla ansträngningar inte når 100 procent måluppfyllelse så måste det till mer resurser. Att satsa på skolan handlar inte enbart om resurser, men om det krävs är resurserna ett medel för att våra barn och ungdomar ska få rätt att lyckas.
Debatt
Jan-Peter Brinkby är medlem av Marieborgskolans samarbetsråd.
Läs mer om