Skärp kraven på miljöbilarna

Västervik2010-05-31 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den svenska bilparken har snabbt ställts om i miljövänlig riktning de senaste åren, påpekar Eva-Lena Fungmark (VT 26 maj). Det är riktigt - men det är dags att skärpa kraven!Fungmark lyfter fram att vi nu har närmare 300 000 miljöbilar och att fyra av tio nya bilar är miljöbilar. Siffrorna glädjer, men oroar också. När det blir ett egenvärde att presentera många miljöbilar, är det svårt att skärpa kraven, eftersom miljöbilarna andel av nybilsförsäljningen därmed minskar. Vi uppmanar regeringen att gå till val på en snabb skärpning av miljöbilsdefinitionen, från dagens 120 gram koldioxid per kilometer till 100 gram för bensin- och dieselbilarna, och till 60 gram fossil koldioxid per kilometer för biogas- och etanolbilarna, kombinerat med krav på att till 70 procent tanka bilarna med rätt bränsle - den som kör sin etanol- eller gasbil på bensin ska inte ha några förmåner! Det är inte konstigare än att vi för andra skatteavdrag vid anmodan måste visa upp kvitton på att vi gjort rätt för oss. Höj samtidigt fordonsskatten för riktigt bränsleslukande fordon, så att omställningen till hållbar bilism inte urholkar statskassan. Fungmark gör rätt i att skryta med miljöbilsomställningen hittills - men det är hög tid för nästa steg!
Debattreplik
Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann är aktiva i Gröna Bilister.
Läs mer om