Skärpta regler får förare att fly
Påpassad. Ingen yrkeskår är så påpassade som yrkesförarna, anser Bertil Dahlin i Sveriges Åkeriföretag.Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hur har det blivit så här? Jo, det fanns en god tanke, men det blev ändå helt fel.
Sedan i våras gäller nya kör- och vilotider för förare av tunga lastbilar inom EU. Tiderna kontrolleras av en färdskrivare i fordonen. Motivet är att bekämpa fusk, att förbättra förarnas arbetsförhållanden och öka trafiksäkerheten. Trots att ingen kan ha något emot detta har det blivit fel!
Under lagstadgad vila vid en godsterminal kan föraren tvingas flytta fordonet på order av terminalpersonalen eller för att ge plats för nytillkomna fordon. Även om det bara är en förflyttning på några meter har föraren då brutit mot lagen.
Under en vila får föraren inte flytta sitt fordon för att tvätta det, kolla däckstrycket, eller åka till närmaste matställe.
En förare får inte glömma att göra vissa markeringar på färdskrivarbladet, stava sitt namn fel eller skriva efternamn och förnamn i fel ordning.
Vid alla dessa "brott" kan en förare bötfällas vid en poliskontroll.
"Brotten" var i och för sig inte tillåtna tidigare heller, men sunt förnuft hos de kontrollerande poliserna gav ändå ett utrymme för viss flexibilitet. Det fanns en förståelse för att verkligheten och teorin inte alltid stämmer överens.
Den nu knivskarpa regeltolkningen, med hjälp av detaljerade uppgifter i nya digitala färdskrivare, ger inget utrymme för att råka göra "fel". Det gör föraryrket unikt eftersom man kan få höga böter för minsta småsak. Brotten kan heller inte sägas stå i paritet med straffen. Alla människor gör fel ibland, men för yrkesförare ges ingen nåd.
Kan de nya reglerna och den skärpta regeltolkningen sägas bidra till EU:s föresatser? Leder det till att konkurrenssnedvridningen minskar? Har förarnas arbetsvillkor blivit bättre? Leder det till ökad trafiksäkerhet? Mitt svar är nej på alla tre frågorna.
Förarnas arbetsvillkor har knappast blivit bättre. Det är stressande att minsta lilla fel leder till höga böter och att betraktas som brottsling när man bara försöker göra sitt jobb. Om trafiksäkerheten blivit bättre är oklart, men den kan knappast försämras av en kortare förflyttning av fordonet under den obligatoriska vilotiden.
Från åkerinäringen ställer vi oss bakom kraven på att få bort medvetet fusk, bättre arbetsförhållanden och ökad trafiksäkerhet. Vad vi vänder oss emot är att tillämpningen av dessa lagar och regler vare sig är logisk eller begriplig och saknar sunt förnuft.
Ingen yrkeskår är så påpassad som yrkesförare. Det är inte konstigt att det saknas 5 000 förare i Sverige och 70 000 i EU. Det går inte att värva unga människor till ett yrke som styrs av ett regelverk som får varje förare att känna sig som en brottsling. (SNB)
DEBATT
Bertil Dahlin är ansvarig för internationella frågor inom Sveriges Åkeriföretag.