Skattehöjningen  - ett rödgrönt haveri

Hanteringen är ett politiskt haveri av en rödgrön majoritet som sätter sina egna maktambitioner före medborgarnas frihet. Det skriver de fyra borgerliga landstingsråden i debattartikeln nedan.

Från vänster: Pierre Edström (FP), Henrik Yngvesson (M), Gudrun Brunegård (KD)  och Christer Jonsson (C). Arkivbild: Karin Hertz

Från vänster: Pierre Edström (FP), Henrik Yngvesson (M), Gudrun Brunegård (KD) och Christer Jonsson (C). Arkivbild: Karin Hertz

Foto: Karin Hertz

Västervik2011-05-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill höja landstingsskatten med 125 miljoner kronor från den 1 januari nästa år. För en familj med medelinkomst innebär det 1 200 kronor mindre i den egna plånboken varje år.

Skatten höjs trots att landstinget gör överskott. Huvuddelen av pengarna från skattehöjningen, ungefär 125 miljoner kronor, vill de rödgröna öronmärka till "en satsning" på kollektivtrafiken i länet. Kollektivtrafiken ska byggas ut löpande under ett antal år, och först år 2015 beräknas kostnaderna för utbyggnaden motsvara skattehöjningen.

Så varför förtidshöjer de rödgröna skatten redan vid kommande årsskifte? Det enkla svaret är att de vill kunna skryta med stora överskott i valrörelsen 2014.

Skattehöjningen kommer inte att gå till kollektivtrafik de första åren, utan till att bättra på landstingets bokslut. Invånarna i Kalmar län avtvingas pengar så att socialdemokrater, miljöpartister och vänsterpartister kan slå sig för bröstet över landstingets goda ekonomi.

Inte nog med att skattehöjningen föreslås ske flera år innan den behövs, det saknas också en beskrivning för vad alla miljonerna ska användas till. Någon budget för satsningen finns inte, och de rödgröna landstingsråden har oerhört svårt att lämna några konkreta besked om vad satsningen innehåller. Det vanligaste svaret är stråktrafik för bussar.

Under normala omständigheter utreder man behoven först, och räknar sedan ut vad de satsningar man vill genomföra kostar. Därefter lägger man förslag om finansiering - där kan skattehöjning vara ett alternativ men ingalunda det enda. I det här fallet lägger de rödgröna finansieringen först, på en helt godtycklig nivå, och tänker uppenbarligen först i efterhand bestämma vad alla nya pengar ska användas till.

Hanteringen är ett politiskt haveri av en rödgrön majoritet som sätter sina egna maktambitioner före medborgarnas frihet.

De kräver in en högre skatt flera år i förtid, men de kan inte ens berätta hur mycket som ska gå till de olika delarna inom kollektivtrafiken.

Till skillnad från den rödgröna majoriteten värnar vi om medborgarnas pengar och därmed deras frihet över sina egna liv. Vi gillar också kollektivtrafik, men vi kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Därför säger Landstingsalliansen nej till en förtida skattehöjning, och till en skattehöjning utan ordentliga behovsanalyser och utredning. Medborgarnas pengar gör störst nytta i plånboken - inte på landstingets bankkonto!

Debatt
Christer Jonsson (C), Henrik Yngvesson (M), Gudrun Brunegård (KD) och Pierre Edström (FP) är landstingsråd i opposition.
Läs mer om