Skrota bilen - men gör det med förnuft!
Skrota med förnuft. Organisationen Gröna Bilister anser att man ska premiera dem som skrotar gamla bilar och i stÀllet köper en miljöbil, men att ingen premie ska utgÄ till dem som köper en stadsjeep. Foto: Robert Ekegren/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
UngefÀr 300 000 bilar skrotas Ärligen. Bilar av Ärsmodell 1987-88 stod i fjol för den största andelen, vilket innebÀr fÀrre icke-katalysatorrenade och trafikfarliga fordon pÄ vÀgarna. Eftersom nyare fordon generellt sett Àr snÄlare, innebÀr utskrotningen ocksÄ en viss minskning av trafikens klimatpÄverkan.
FrÄn den 1 januari 2007 ska alla uttjÀnta bilar kostnadsfritt kunna lÀmnas för skrotning, enligt EU:s direktiv, men det finns inga politiska förslag eller beslut om att pÄskynda utskrotningen av de miljö- och trafiksÀkerhetsmÀssigt sÀmsta fordonen.
Bilföretagens branschorgan BilSweden vill att staten ger 5 000 kronor i premie till den som skrotar sin bil, oavsett vad hon eller han gör dÀrefter. De kallar förslaget för en miljösatsning, men om Peter skrotar sin Polo och skaffar en stadsjeep blir ju effekten den rakt motsatta. Ska verkligen pengar tas frÄn skolan, vÄrden och omsorgen och ges till SUV-föraren?
Gröna Bilisters förslag Àr elegantare. Bilbranschen har rÀtt i att Àldre, icke-katalysatorrenade bilar bör bort, sÄ lÄt oss rikta belöningen sÀrskilt till dem som skrotar just sÄna bilar. Och lÄt oss ge Peter, Maria eller Rashid en morot att byta beteende i miljövÀnlig riktning. Gratis busskort eller bilpoolsmedlemskap för den som skrotar sin bil - eller kanske 5 000 kronor i rabatt om man skaffar en miljöbil. Pengarna finns i bilskrotningsfonden och bör anvÀndas innan fonden skrotas nÀsta Är.
Flera studier visar att generellt höjda skrotningspremier som BilSweden föreslÄr inte Àr samhÀllsekonomiskt lönsamma, eftersom nyttan med att urskillningslöst skrota vad som helst trots allt Àr begrÀnsad. Gröna Bilisters förslag Àr dÀremot lönsamt, eftersom miljönyttan Àr mycket större och trafiksÀkerhetsvinsten tydlig nÀr Àldre och trafikfarliga fordon tas ur trafik.
Stadsdelen Lundby i Göteborg erbjöd ett Ärs kollektivtrafikkort eller medlemskap i bilpool till den som skrotade sin gamla bil utan att skaffa ny. Effekten blev tydlig; bussen eller bilpoolen fick en Àrlig chans och en massa onödiga bilresor har kÀllsorterats bort. Till glÀdje för miljön, allas vÄr hÀlsa och deltagarnas egen ekonomi.
I Italien fÄr den som skrotar sin Àldre bil ett Ärs gratis medlemskap i bilpool. I Sverige Àr sÄdan stimulans förbjuden - det anses strida mot likabehandlingsprincipen eftersom alla inte har nÄgon gammal bil att skrota.
Göteborgsförsöket tillÀts eftersom det var begrÀnsat omrÄde, begrÀnsad tid, men ska det bli landsomfattande behövs en lagÀndring.
Tiderna förÀndras. Förr var miljörörelsen blankt emot bidrag till att skrota bilar, nu kan en rejÀl skrotpeng funka för att fÄ ut de sÀmsta och in bÀttre lösningar.
Men 5 000 kronor till vem som helst med en bil att skrota Àr inte tillrÀckligt smart för oss. Vill bilbranschen, sÄ diskuterar vi gÀrna bilskrotning - men med förnuft.
DEBATT
Mattias Goldmann företrÀder Gröna Bilister.