Det är mycket förvånande att Västerviks kommun och Kalmar läns landsting inte skrotar sitt engagemang i tillverkning och försäljning av fordonsgas. Detta eftersom det varken är ekonomiskt- eller miljömässigt försvarbart att på detta ensidiga sätt arbeta för en teknik som dessutom försvårar och även i vissa fall förhindrar bättre tekniker och åtgärder.
Denna kraftfulla satsning på fordonsgas i kommunen och landstinget beräknas kosta Västerviks kommuninnevånare cirka 20 miljoner kronor per år.
Landstingets skatteuttag med 25 öre för satsning på fossilfri kollektivtrafik och tillhörande forskning kommer att innebära en kostnad på cirka 15 miljoner kronor per år för Västerviks kommuninvånare.
Det är då inte svårt att säga att biogasbolagets förluster, en miljon per år, försvinner när landstingsskatten tar den ökade kostnaden genom införande av tre fordonsgasdrivna bussar i början av december. Dessa bussar drivs idag med biodiesel. Den enda som får minskade kostnader är tekniska verken (Linköpings energibolag) eftersom deras förlust i biogasbolaget på cirka 400 000 kronor per år då försvinner.
Tekniska verken är i övrigt den stora vinnaren på Västerviks satsning på fordonsgas. Förutom årliga konsultuppdrag från kommunen på ett antal miljoner kommer de också att få tillgång till energin i Västerviks matavfall. Västerviks kommun planerar att på egen bekostnad årligen samla in 2000 ton matavfall och transportera detta till Linköping och där sedan ytterligare betala en miljon. per år för bearbetning av matavfallet. Samtidigt som den energin i matavfallet som idag erhålls vid förbränning av detta i vårt värmeverk försvinner.
Det påstås i media att en biogasbil kan gå cirka 2,5 kilometer på en påse insamlat matavfall. Detta är naturligvis helt felaktigt, för görs en energibalans så blir den kraftigt negativ vilket innebär att bilen in går en enda meter.
Västervik kommun har satsat kraftfullt på en egen bilflotta som drivs med fordonsgas. Idag är det totalt 50 bilar som ägs av kommunen. Den ökade kostnaden (högre inköpspris och lågt andrahandsvärde) för dessa fordonsgasdrivna bilar tillsammans med det kostsamma försöksprojektet med de två fordonsgasdrivna soppbilarna, innebär troligen en årlig ”förlust” för Västerviks invånare på ett par miljoner.
Kalmar kommun beslutade i våras att sälja sitt förlusttygda biogasbolag som man investerat 50 miljoner i. Ett privat företag köpte bolaget för 8 miljoner! Detta bolag säljer nu den producerade biogasen till EON Gas. EON Gas skall använda denna gas för att kunna öka försäljningen av fossil naturgas vilket verkar självklart eftersom det är deras affärside.
Försäljningen av nya biogasbilar minskar hela tiden och har minskat med 60 procent sedan toppåret 2010. Försäljningen följer samma trend som för etanolbilar som minskat med 95 procent sedan toppåret 2008. Begagnade fordonsgasbilar har idag tillsammans med etanolbilar det absolut sämsta andahandsvärdet på marknaden.
Skulle inte tjänstebilar som drivs med fordonsgas vara så kraftigt subventionerade skulle de troligen följa samma trend som försäljningen till privatpersoner. Av totalt sålda bilar utgör mindre än 0,2 procent av fordonsgasdrivna bilar köpta av privatpersoner.
För mig är det i det närmaste ofattbart att Kalmar läns landsting och Västervik kommun satsar så stora ekonomiska resurser på något som man inte har miljömässigt stöd av varken ledande forskare eller ansvariga myndigheter. Dessutom är Sverige ensam om denna satsning på biogas för fordon i Europa. Det är mer så att denna satsning på biogas till fordonsgas försvårar och även förhindrar bättre allernativ.
Skrota fordonsgasprojektet och använd dessa ekonomiska resurser istället på vård, omsorg och skola där de så väl behövs. Vi erhåller dessutom en miljövänligare fordonsflotta och resurser att satsa på att minska matavfallet genom att till exempel dagligen väga den mat som kastas i skolbespisningar och föra en aktiv debatt avseende bäst före datum.