Skydda dem som skadas!
Bättre skydd. Håkan Söderlindh, vd för motororganisationen FMK, anser att trafikskadade måste få ett bättre skydd. Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En intensiv debatt pågår om den nya skatt på trafikförsäkringspremien som införs 1 juli. Att övergången från dagens system finansieras med en ny skatt är fel. Vi är kritiska till denna skatt, men anser att vi motor- och trafiksäkerhetsorganisationer nu främst bör skapa debatt kring utredningen, gärna tillsammans med landets konsument- och handikapporganisationer. På onsdag lyfts frågan i ett seminarium på riksdagen. Då bör skyddet av individerna, de som skadas i trafiken, stå i centrum.
En reform av trafikförsäkringen behövs. I dag bollas trafikskadade mellan försäkringsbolag och försäkringskassa och ibland går flera år innan ersättning betalas ut. Med ett entydigt ansvar sjunker totalkostnaden för trafikskadorna samtidigt som de trafikskadade får en snabbare skadereglering och bättre rehabilitering. Det visar erfarenheter från Finland.
Sverige har nu chansen att forma en trafikförsäkring som både värnar om de trafikskadade och bidrar till att färre personer skadas i trafiken. Det som krävs är att försäkringen individualiseras så att den gynnar bilister som kör säkert och att rättssäkerheten värnas.
I dag saknas tillräckliga ekonomiska incitament för att vi bilister ska köra trafiksäkert. Beräkningar visar att den som fått sitt körkort indraget efter trafikförseelser borde betala en närmare tre gånger så hög trafikförsäkringspremie som den med ett obrutet körkortsinnehav. Om alla körde nyktra, använde bilbälte och höll hastigheten skulle antalet dödade i trafiken halveras.
I utredningens direktiv nämns i nuläget inget om individens rättssäkerhet gentemot försäkringsbolagen. Regeringen bör snarast komplettera utredningens direktiv så att även detta utreds. Vi anser att en individ som hamnar i konflikt med sitt försäkringsbolag bör garanteras kostnadsfri juridisk hjälp och faktiska möjligheter att få sin sak prövad vid en eventuell process. Dagens rättsskyddsbelopp måste därför höjas avsevärt.
Våra rekommendationer till utredningen är, i korthet:
Individualisera trafikförsäkringen. De personer som kör på ett säkert sätt bör betala en lägre försäkringspremie än de som bryter mot lagen.
Värna rättssäkerheten. Hur den enskilde ska säkras möjligheter att driva sitt ärende mot försäkringsbolagen nämns inte i utredningsdirektiven. Här krävs tydliga regler.
Blicka österut. I Finland har försäkringsbolagen tydliga incitament till rehabilitering och de trafikskadade tydliga rättigheter gentemot bolagen.
I riksdagens socialutskott, som har hand om sjukvårdsfrågorna och därmed hanterar konsekvenserna av personskadorna i trafiken, sitter Jan Andersson (m) och Chatrine Pålsson Ahlgren (kd) från Kalmar län. De representerar partier som tillsammans med övriga partier i alliansen har en majoritet i riksdagen. De kan påverka så att trafikförsäkringen blir mer individuell och att rättssäkerheten värnas. Det är hög tid att de tar bladet från munnen.
DEBATT
Håkan Söderlindh är vd för motororganisationen FMK, som fram till år 2005 hade namnet Försvarets Motorklubb.