Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med stor oförståelse har jag hört talas om planen att stänga grundskolan i Blankaholm och på andra små orter i Västerviks kommun. Som disputerad forskare har jag de senaste åren utfört studier om olika projekt på landsbygden i det forna DDR och diskuterat med invånare och ansvariga politiker. I nordtyska Brandenburg exempelvis sprider sig insikten alltmer att det var fel att stänga så många av grundskolorna i de små samhällena. Det som ytligt betraktat verkar förnuftigt för att spara pengar drar med sig många oönskade följdkostnader. Orterna blir oattraktiva för unga familjer, många familjer bestämmer sig för att starta på nytt någon annanstans. Kvar blir de gamla som inte är nettoskattebetalare, förr eller senare är beroende av hjälp och vård och inte är i stånd att bygga upp något nytt. Regionernas befolkning åldras och infrastrukturen blir allt svårare att upprätthålla. Just i Blankaholm, vilket är det av de berörda samhällena jag känner till, finns ett generationsövergripande initiativ, som syftar till att planera för boende och omvårdnad för äldre. Sådana projekt och initiativ behövs överallt på landsbygden. Grunden för dessa är att befolkningen har en blandad ålderssammansättning, vilket i sin tur inte kan upprätthållas utan en utbildningsinfrastruktur för barn och ungdomar. En grundskola är dessutom en plats där småskaliga nätverk skapas av familjer och grannar, vilket utgör förutsättningen för ett lyckat samhälle."Dvärgskolorna“, som de årskullsintegrerade byskolorna i Tyskland ofta kallas, anses vara kvalitativt överlägsna tack vara sina utpräglade möjligheter till socialt lärande. I Tyskland experimenteras alltmer på alltfler ställen med årskullsövergripande undervisning, just i grundskolor. I Berlin och andra delstater är årskullssintegrerad undervisning numera till och med plikt och upp till 6 klass vanligt förekommande. Möjligheten att som äldre elev ta ansvar för yngre elever, men också ibland kunna få göra vissa saker en gång till eller långsammare tillsammans med yngre bidrar ofta till framgångsrikt lärande och till socialt lugn på skolor, i stadsdelar och samhällen. Mot bakgrund av dessa erfarenheter från Tyskland vädjar jag till skolförvaltning och politiker i Västervik att verka för att grundskolan i Blankaholm bibehålls.
Debatt
Josefine Heusinger är sociolog och boende i Berlin.