I år är det 20 år sedan Östersjön förvandlades från att vara ett hårt kontrollerat gränshav till att åter bli en länk för att föra samman människor, kulturer och länder. I Östersjöregionen finns en stor potential för näringslivet i Sverige att nå ut till nya marknader men då behövs effektiva transportsystem som kan länkas ihop, vilket ger företag tillgång till större marknader.
I en färsk rapport pekar OECD på att efterkrigstidens politik har gynnat ett västligt transportnät och negligerat de mer östliga. Järnvägsnätet är både glest och av låg kvalitet. Delar av järnvägssystemet är oelektrifierat och regionens hamnar är dessutom dåligt anslutna till det övergripande transportsystemet både vad gäller väg- och järnvägsanslutningar. Detta gör att Småland och Blekinge har mindre tillgänglighet till de stora europeiska marknaderna än regioner som ligger längre bort. Här behövs satsningar på en robust infrastruktur med sammanbindande stråk både nationellt och internationellt.
Småland-Blekinge har ett framgångsrikt och exportinriktat näringsliv med stor bredd. Här finns en rad starka kärnkompetenser och varumärken som kan ge långsiktiga konkurrensfördelar. I dag har regionen en stark näringslivsstruktur bestående av små- och medelstora företag. Nu ligger utmaningen i att utveckla dessa företag till en mer kunskapsbaserad ekonomi. I Småland-Blekinge under många år har klimatfrågorna varit en viktig del i utvecklingsarbetet. Här ska vi fortsätta att stärka utvecklingen av förnyelsebara råvaror och energieffektiv miljöteknik kopplat till bland annat jord- och skogsbruk.
I regionen ryms också en attraktiv och internationell kunskapsmiljö genom Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Jönköping och Linnéuniversitetet. För att få ut maximal effekt av de satsningar som görs behöver Småland och Blekinge förbättrade kommunikationer.
I samarbetsprojektet Cargoto, utvecklas en ny godstransportrutt mellan kombiterminalerna i Jönköping, Vaggeryd och Nässjö samt hamnen i Oskarshamn över Östersjön till hamnen i Ventspils med förbindelse vidare till Moskva och Kina. Målet är en fast transportlinje 2012. Utveckling sker även genom två "Motorways of the Sea"-projekt mellan Karlshamn och Kleipeda och mellan Karlskrona och Gdynia. Färjelinjen mellan Karlshamn och Klaipeda är en länk i transportleden mellan Esbjerg via Karlshamn och vidare österut mot Ryssland och Kina medan färjelinjen mellan Karlskrona och Gdynia en länk i transportkorridoren mellan Adriatiska havet, genom östra Europa och Polen, och Skandinavien. Här är de pågående revideringarna av det transeuropeiska transportnätet, TEN-T, av största betydelse. Här är det förvånande att regeringen har lagt ned så mycket kraft för att satsningarna ska genomföras från EU:s sida samtidigt som man inte fortsätter de svenska satsningarna med fortsatt prioritering av dessa korridorer för att möta den utveckling som nu sker i hamnarna. Utan ett fungerande järnvägs- och vägnät så uppstår ett ingenmansland i sydöstra Sverige vilket riskerar TEN-T-projektet.
Småland Blekinge tar sitt ansvar och gör vad vi kan för att växla upp tillväxten och utvecklingen. Men för att nå en långsiktig effekt och för att för att ta emot den ökade handeln med Östersjöregionen så är det nödvändigt att även staten investerar i infrastrukturen. Ett transportsystem är inte starkare än dess svagaste länk. Det är hög tid för en politisk vision som även innefattar Sydöstra Sverige och potentialen i Östersjöregionen.