Det moderatstyrda Västerviks kommun har under flera år misslyckats med att hantera den kommunala ekonomin. Under senare år har dessutom allvarliga brister i den ekonomiska redovisningen och uppföljningen gjort situationen än värre. Vid det senaste årsskiftet var det underskott, som uppstått under åren 2008-2011 och som enligt lag nu skall återställas 100 mkr.
Den senaste prognosen för helåret 2012 visar ett underskott på ytterligare cirka 30 mkr, vilket således hotar att bli ingångsvärdet för 2013. Det finns i dagsläget lite som tyder på att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden kommer att kunna redovisa bokslut för 2012, som innebär att deras respektive prognostiserade underskott undviks. Enligt min mening måste det politiska ansvar som nu skall tas, ta sin utgångspunkt i att det torde vara oerhört svårt eller till och med omöjligt att ta detta ansvar enbart genom ytterligare besparingar.
Den hittills tillämpade metoden för att komma till rätta med underskotten har varit att sätta in sparprogram efter sparprogram. Till nästan alla delar har dessa besparingar drabbat barn, ungdomar och de äldre. Sparprogram som inte fått avsedd verkan då underskotten finns kvar och ökar för varje år. Utöver detta så är det ju den moderatledda Rembrandtpolitiken som lett till dagens läge, allt skall göras och rymmas inom ramarna.
Inför 2013 kommer nu ytterligare ett sparprogram. Denna gång skall moderaterna spara tillsammans med socialdemokraterna, för att försöka få balans i ekonomin. Det nyaste sparprogrammet omfattar bland annat följande: Ytterligare sparbeting på nämnderna med 70 mkr, som innefattar exempelvis ökade avgifter i hemtjänsten, ökad dygnskostnad för kost på särskilt boende, personalneddragningar inom förskolan och skolan, fortsatta neddragningar inom kultur och fritidssektorn. Avveckling av kultur- och fritidsnämnden samt minskat antal ledamöter i flera nämnder. Ett förslag där det i budgeten inte framgår hur stor besparingen skall bli av denna förändring. Det är häpnadsväckande. I budgeten presenteras mål för den kommunala verksamheten. Men där finns ingen nulägesanalys, ingen beskrivning av hur målen skall nås och inte heller någon uppgift om vad målen skall mätas mot. I budgeten finns mål som rimligtvis inte går att uppnå med de besparingar som skall genomföras 2013 och framåt. I budgeten avsätts pengar till en skolsatsning, för att exempelvis höja lärarnas löner. Eftersom man fattat beslut om ett antal om- och tillbyggnader av förskolor/skolor som skall tas inom ram, är det dock hög risk att satsningen på höjda lärarlöner kommer att ätas upp av de höjda hyrorna.
Vid fullmäktiges junisammanträde antogs en budget för 2013 som stöddes av moderater och socialdemokrater. En moderat budget som socialdemokraterna köpte intill varje krona. Samma budget som de socialdemokratiska ledamöterna i alla nämnder några veckor tidigare inte ställde sig bakom, då man inte deltog i besluten. Man undrar ju Tomas Kronståhl, fanns det ingen socialdemokratisk hjärtefråga som du var beredd att ta strid för i budgeten, t.ex. åtgärder för att bekämpa ungdomsarbetslösheten i vår kommun?
Så är uppenbarligen inte fallet. Istället sviker nu Socialdemokraterna i vår kommun mängder av de löften man gav till väljarna i valrörelsen 2010. Här är några punkter ur det detta valprogram "Västervik - möjligheternas kommun:
"Västerviks kommun har en alltför hög arbetslöshet. Ungdomsarbetslösheten är den högsta i vårt län. Att få ner arbetslösheten är Socialdemokraternas viktigaste fråga."
"Våra politiska motståndare har dragit ner på den allmänna och likvärdiga servicen samt stödet till utsatta människor. Detta säger vi bestämt nej till då det leder till ett samhälle med ökade klyftor och en söndervittrad solidaritet vilket i sin tur leder till ett dåligt samhälle att leva i."
"Bibliotek med alla filialer skall behållas för att närheten till böcker, tidningar och andra medier skall finnas."
"Mötesplatser måste finnas på många platser. Därför vill vi öka öppettider och aktiviteterna på våra fritidsgårdar. "
"Vi ska ha en offentligt driven skola med god kvalitet, där det är självklart att alla elever ska ha möjligheten att lämna den med fullgoda kunskaper och tro på sin egen förmåga. Alla skall få det stöd som den behöver för att klara sig."