Socialdemokraterna sviker Kalmar län

Västervik2005-01-13 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Örnfjäder om E 22.
Krister Örnfjäder (s) har det inte lätt när han ska försvara att regeringen prioriterat bort satsningarna på E 22 till förmån för vägar i Västsverige. Han skriver visserligen att han personligen gärna hade velat se en buffert i budgeten så att E22 inte behövt stryka på foten, men hur intressant är det? Uppenbarligen har Örnfjäder ? som huvudsakligen sysslar med trafikfrågor i riksdagen ? helt misslyckats med att få gehör för sin ståndpunkt i den socialdemokratiska riksdagsgruppen och i regeringen.
Sedan hans bluff blivit synad försöker han i sitt senaste inlägg blanda bort korten och skriver därför mest om annat än infrastrukturen. Han medger dock att moderaterna vill satsa mera på vägarna än regeringen. Sanningen är just att vi moderater, eftersom vi vill anslå nio miljarder mera än regeringen, inte behöver ta bort E 22 ur budgeten, där alltså såväl Trollhättepaketet som E 22 ryms. Planerna hade med vårt förslag kunnat ligga kvar som tidigare och E 22 hade blivit utbyggd. Regeringens budget är däremot så svag att minsta lilla förändring genast går ut över ett annat projekt. Trafikanterna i Kalmar län får därför betala priset för dålig planering och obefintliga reserver.

Detta är desto olyckligare som en utbyggnad av E22 är mycket viktig för tillväxten i hela sydöstra Sverige. Nuvarande standard på vägen motsvarar inte de krav på kommunikationer som vi måste ställa i ett modernt samhälle. Samtidigt har trafiken ökat kraftigt. Risken finns att de gynnsamma förutsättningar som finns i Sydsverige, Öresundsregionen och södra Östersjöområdet går förlorade om inte E 22 byggs ut, från Malmö/Trelleborg till Norrköping.
Nu är det inte bara vi moderater som reagerat på regeringens bisarra trafikpolitik. Samarbetet med de två bilfientliga småpartierna har resulterat i begränsade satsningar på vägar, men desto större på järnvägar, och företrädesvis då på sådana utan kundunderlag. Paradexemplet är förstås den famösa Botniabanan, som händelsevis dras fram i trakterna av Peter Erikssons (mp) boningar. I jämförelse med den miljardrullningen är den försenade och otillräckliga satsningen på Tjustbanan inte mycket att komma med.

Tre professorer i ekonomi vid Umeå universitet (Brännlund, Kriström, Löfgren) har nyligen i Västerbottenskuriren skrivit ?en hjulsaga? där de betackar sig för julklappen till den nordliga hembygden: ?Botniabanan torde hamna högt upp på listan över de projekt som förstör mest skattepengar relativt nyttan per krona. Banan är?, fortsätter de, ?fullt jämförbar med den statliga satsningen att byta ut sopbilen mot en häst i Säffle?.
Förre finansministern Kjell-Olof Feldt (s) har för sin del talat om hur orimligt det är att prioritera ?en järnväg över Alperna?.
Ja, med sådana beslutsfattare i regeringen, med en sådan riksdagsmajoritet som den vi har i dag är det inte underligt att det inte blir mycket över till vägsatsningar i vår del av Sverige.
DEBATT
Nils Fredrik Aurelius, Kalmar, är riksdagsman för moderaterna.
Läs mer om