Statens sak rusta upp Tjustbanan

Kommunala järnvägar? Just nu pågår en intensiv diskussion om Tjustbanans framtid. Det omedelbara skälet är att avtalet om tågtrafik på banan löper ut sommaren 2008 och att inget nytt avtal har tecknats, eller ens börjat förhandlas fram.

Västervik2007-02-07 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det som först måste konstateras är att banan behöver rustas upp om tågtrafiken ska fortsätta. Den är i nu så dåligt skick att man faktiskt kör sönder tågen. Enligt Banverkets beräkningar krävs en investering på 3,6 miljarder krävs för att Tjustbanan ska bli riktigt bra. Om man nöjer sig med lägre standard krävs självfallet mindre pengar.
Men vem ska betala och hur mycket ska det få kosta?
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson uppvaktade på måndagen näringsdepartementet tillsammans med bland andra regionförbundets ordförande Leif Larsson (c). Det besked de kom hem med var att regeringen kan tänka sig att skjuta till medel om kommunerna längs banan och regionerna gör detsamma. Om man regionalt förskotterar (exakt vad en sådan förskottering innebär vet vi inte) 250 miljoner bidrar regeringen med lika mycket. Och då kan banan delvis rustas upp.
Det beskedet är otillfredsställande av flera skäl, främst därför att en sådan lösning skulle innebära att kommunerna och regionerna tog på sig ett ekonomiskt ansvar som inte är deras. Det är statens uppgift att se till att järnvägar byggs och underhålls i det här landet. Kommuner, landsting och regioner ska inte låta staten avhända sig ansvaret .

I det här fallet är det extra viktigt att staten tar sitt ansvar, eftersom kommuner och regionala intressen är långt ifrån eniga om banans framtid och vad som bör göras. Risken är stor att Tjustbanan blir ett ansvar för vissa och att de andra står utanför.
Regeringens besked är märkligt på flera sätt. Tidigare har det ju hetat att det inte finns några pengar till en upprustning. Men nu finns det tydligen 250 miljoner, på villkor att kommunerna och regionerna bidrar med lika mycket.
Och det är inte så att regeringen - denna och tidigare - inte har några pengar alls till tåginvesteringar. Tidigare miljöpartistiska språkröret och kommunalrådet Peter Eriksson i Kalix har ju fått en alldeles egen järnväg att leka med: Botniabanan som väl nu är uppe i kostnader på runt 20 miljarder. En restaurering av Tjustbanan handlar om en bråkdel.
Visst kan Tjustbanan te sig viktig, både för persontransporter och för godstrafik. Men den får inte kosta skattebetalarna i vår region hur mycket som helst.
Läs mer om