Stoppa miljardfusket inom taxibranschen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Regeringen tillsatte den 11 september 2003 en utredning för att ta fram förslag till lagändringar som skulle minska den ekonomiska brottsligheten inom taxibranschen. Den 11 november 2004 presenterades taxiutredningen, med en rad konkreta förslag. "Jag är öppen för flera av de åtgärder som utredningen föreslår för att minska brottligheten.", kommenterade infrastrukturminister Ulrica Messing. Sen dess har inget hänt, vilket den fjärde maj i år fick alla partier i riksdagen att gemensamt begära "att regeringen skyndar på arbetet mot den ekonomiska brottsligheten inom taxinäringen." Målet är att få till ett riksdagsbeslut redan under denna mandatperiod.
När alla riksdagspartier och tre stora taxibolag är överens, manar det till eftertanke. Varför har inget gjorts åt fusktaxi trots att det finns färdiga förslag?
Kanske har regeringen gått på bilden av fuskande taxi som något som pågår sena helgkvällar utanför Stureplan i Stockholm? Det är en bild som oseriösa åkare och chaufförer tjänar gott på - så länge den dominerar medias rapportering och politikernas dagordning kan de ostört fortsätta fuska. Verkligheten är en annan: Taxifusket sker framför allt på dagen, i taxibilar som ger sken av att vara fullt lagliga. Motorn är stora flygplatser, färjeterminaler, järnvägsstationer och andra platser där många passerar.
Fusktaxis åkare och chaufförer deklarerar inte mer än en spottstyver i inkomst, trots att deras bilar drar in pengar varje dag, året runt. De undanhåller skattepengar från samhället, gör det svårare att bedriva seriös taxiverksamhet och de utsätter sina kunder för bedrägeri och överpriser. Dessutom gör de negativ reklam för Sverige eftersom många turisters första möte med Sverige är en taxiresa från flygplatsen, färjeterminalen eller tågstationen, med riggad taxameter eller en förare som med påstår att taxametern anger priset i euro!
Våra tre företag har tillsammans mer än 3 000 bilar, var tredje taxibil i hela Sverige. Vi kan inte garantera att det inte finns någon enstaka oegentlighet också hos förare, åkerier eller bilar inom våra företag. Men skillnaden är himmelsvid mellan de bolag som satt fusket i system, och bolag som våra, med ambitionen att rensa ut ogräset så fort det dyker upp.
Taxi måste bli en bransch där fusk inte lönar sig. Där resenärer, förare och konkurrerande taxiföretag känner sig trygga i vetskapen om att en taxiskylt representerar en seriös och ärlig näringsverksamhet.
Vägen från att var fjärde taxiresa är fusk till att hela branschen är ren och vit kan tyckas lång. Men Luftfartsverket kan strypa huvuddelen av fusket över en natt, med tre enkla åtgärder:
Inför ett rimligt omsättningskrav på de stora flygplatserna. Arlanda släpper endast in fordon med en deklarerad omsättning på minst 450 000 kronor per år och bil. Gränsen är så lågt satt att den i praktiken bara innebär att man inte får fuska jämt. Höj gränsen till 600 000 kronor, motsvarande en månadslön för föraren på långt under 20 000 kronor, inför den på samtliga betydande flygplatser - och avsätt resurser för att granska bolagens uppgifter.
Kräv att taxametern kopplas till en "tömningscentral", där myndigheterna när de vill kan avläsa hur mycket pengar bilen drar in - och därmed om taxibolaget skattar för sina inkomster eller inte.
Kräv att kontokortsläsaren kopplas till taxametern. I dag finns ingen garanti för att en resa som betalas med kontokort också leder till skatteintäkter - även den som får kvitto kan ha åkt fusktaxi. Hänger apparaterna samman, löses problemet.
Vi har uppvaktat politiker på alla nivåer, alla myndigheter som självklart eller med lite god vilja kan ha med saken att göra, vi står bakom remissvar och skrivelser. Men den tysta diplomatin har inte fört oss ett enda steg närmare att utrota fusktaxi. År ut och år in, körning efter körning, ser vi hur taxifusket tillåts fortsätta och systematiseras. Därför startar vi nu ett branschupprop mot fusktaxi och fokuserar på den myndighet som över en natt skulle kunna slå undan benen för taxifusket.
Vi vill verka i en bransch som tar sitt samhällsansvar. En näring som inte undanhåller miljardbelopp från beskattning utan bidrar till samhällsutvecklingen. En transportlösning som inte ger en bitter eftersmak hos kunden, utan överträffar högt ställda förväntningar.
Partierna vill stoppa fusktaxi. De stora taxibolagen vill rensa ut ogräset ur den egna branschen. Bollen ligger hos regeringen och infrastrukturminister Ulrica Messing. När ska hon äntligen stoppa fusktaxi?
DEBATT