Stureplansbönderna biter sig själva i svansen
Bensinskattehöjning. Bensinskatteupproret protesterar mot centerns förslag om ytterligare höjningar av bensinskatten. Foto: Mark Earthy/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men detta bekymrar tydligen inte centertopparna eller alla de konsulter, rådgivare och lycksökare som dras till ett litet parti med gigantisk plånbok. "Jetsetbönderna" runt Stureplan struntar naturligtvis i hur folket har det i Jämtlands glesbygd.
Höjd bensinskatt är dessutom ett drastiskt svek gentemot de vallöften centern avgav. Man lovade att höja reseavdraget till 23 kronor milen och i varje fall inte höja bensinskatten. Någon höjning av reseavdragen har det inte blivit - däremot har man redan höjt bensinskatten en gång.
Det tredje sveket centerpartiet gör sig skyldigt till är mot den intellektuella hederligheten. Alla påståenden om att höjningen är till för miljön och inte bara till för att förstärka statskassan faller platt när det i själva verket är så att koldioxidskatten på just vägfordonsdrivmedel är högre än för alla andra koldioxidutsläpp. Det är samma koldioxid med samma effekter som släpps ut i alla sektorer. Men skatten på just den del som kommer från vägtrafiken är högst. Vad finns det för miljöargument för denna speciella illvilja mot just bilister och vägtransporter?
Medan den ensamma mamman i Slite betalar världens högsta koldioxidskatt på sin nödvändiga bilkörning betalar ministrar och centertoppas inte ett öres koldioxidskatt på all den flygfotogen som deras ständiga flygresande slukar.
Detta förslag om ytterligare höjning av bensinskatten måste stoppas.
Höjd bensinskatt är inte bra för glesbygdslandet Sverige. Det hjälper inte den globala miljön att vi i detta lilla kalla nordiska pytteland springer mil före alla andra i koldioxidjakten. Däremot stjälper det ekonomin för låginkomsttagare och dämpar Sveriges välståndsutveckling.
En höjning av bensinskatten kommer inte att vara bra ens för centerpartiet. Det drabbade folket ute i landet kommer vända centern ryggen. Om centertoppen vill Sverige och svenskarna väl skall man följa de internationella rekommendationerna om skattesatsernas storlek och lämpliga kostnader per kilo reducerad koldioxid. Då skall bensinskatten i Sverige sänkas - inte höjas.
Debatt
Kenneth Winsborg är talesman för bensinskatteuppror.se